Wordt een radeon HD 6870 'gebottlenecked' door een intel pentium g2120?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

In principe niet. Maar het is natuurlijk niet zo dat games alleen maar gebruik maken van de GPU. Sommige games maken extra gebruik van de CPU, als het om het verdelen van taken gaat (simpel gezegd). De G2120 is een dual core processor, wat wil zeggen dat games als Battlefield 3 daar dus nadeel van ondervinden. Persoonlijk zou ik als je niet alle spullen al hebt, kiezen voor een Phenom II 965, die ongeveer even veel kost, en wel een quadcore is. Gezien dat gegeven, is de Phenom II 965 ook meer toekomstbestendig. Een moederbord voor die processor zal je ook minder kosten.

Het enige voordeel van de G2120 is dat je later evt. naar een i5 kan upgraden. De nieuwe processoren van AMD zijn wat minder interessant voor games.

Wanneer je niet gaat upgraden, en puur en alleen kijkt naar het hier en nu, is die AMD dus een betere keus.

Heb je alles al, dan kan je de G2120 wel gebruiken zonder problemen in de meeste games. Heb je de CPU nog niet, maar wel je moederbord, dan zou ik wat meer geld uitgeven aan een i5.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is nog lang niet bekend wat die Steamroller (die in 2013 uitkomt overigens, voor 2014 staat 'Excavator' op de roadmap) gaat presteren. Het is maar afwachten of ze dan wèl de concurrentie met Intel aan kunnen. Uit de zaken die AMD nu uitbrengt, kunnen we niets anders dan concluderen dat ze hun geld vooral op de APU's zetten. De FX-8xxx-CPU's van AMD presteren wel aardig, maar zuipen ontzettend veel stroom. Het is dus een kwestie van 'eerst zien dan geloven'. Ik raad niemand iets aan op basis van geruchten die ook nog eens erg suggestief zijn. Aan de andere kant is de CPU bij het gamen niet belangrijk en kun je met een AM3+-moederbord inderdaad ook upgraden naar de nieuwe CPU's van AMD die weliswaar trager zijn dan die van Intel, maar zeker niet te traag voor high end gamekaarten. Verder zullen ze ook wel goedkoper zijn. En wellicht dat voor iemand die nu kijkt maar een G2120, die goedkopere AMD-oplossing toch interessanter is. Verder is Intel niet erg trouw aan sockets. De opvolger van IvyBridge ('Haswell') zal niet op 1155 passen. Wil je relatief snel upgraden, dan kun je echt beter voor 1155 gaan, zodat je voor die IvyBridge CPU's kan gaan. Kwa snelheid voor de prijs zijn dat toch de betere processoren. Maar als je die snelheid niet gebruikt (bijvoorbeeld wanneer je alleen maar gamet, en niet aan bijv. zwaardere foto- of videobewerking doet), boeit dat natuurlijk niet echt. De AMD's van volgens jaar, de Steamroller-CPU's zullen ook Socket AM3+ zijn. Maar de Excavator-CPU's niet dus dan moet je even goed een nieuw moederbord.