Hebben bluetooth en 802.11n last van elkaar?

802.11g maakt gebruik van de 2.4ghz frequentie net als bluetooth. Waar wifi wacht om te zenden knalt BT er doorheen. Hierdoor heb ik een delay met audio als ik films kijk op mijn PC en een slechte wifi verbinding met mijn 802.11g. 802.11n maakt gebruik van de 5ghz frequentie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
3.4K

Antwoorden (5)

Ze kunnen elkaar beinvloeden, maar zet in je router de wifi op een ander kanaal, en waarschijnlijk is het probleem dan verholpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel draadloze apparaten maken gebruik van 2,4ghz. (zo ook klikaanklikuit) maar die zitten dan weer in een ander bereik binnen die frequentie. Dus in principe zouden ze elkaar niet moeten storen. Misschien dat het een conflict in je PC zelf is wifi/bluetooth?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puur radiotechnisch gezien storen ze elkaar. Maar aangezien het een datastroom is, en dus continue onderbroken is, komt het maar zelden voor dat BT en WiFi elkaar in de weg zitten.
Dit komt door de foutcorrectie en handshaking die in de protocollen zit.
Zie het als 2 buitenlanders en 2 nederlanders die door elkaar heen praten. Ze hebben vast last van elkaars geluid, maar kunnen elkaar zonder problemen verstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kunnen inderdaad conflicten veroorzaken. Zorg ervoor dat ze niet op dezelfde frequenties zitten, dan moet het goed gaan. Of zet Bluetooth uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle draadloze verbindingen kunnen elkaar storen als het net op het verkeerde moment met elkaar is afgestemd.

Dat wifi kanalen kunnen storen als 2 buren op de zelfde range zitten als jij zelf, dat weet je denk ik al, maar zelfs een infrarood signaal kan zelfs storend zijn als deze net op het verkeerde moment wordt gebruikt.

Over het algemeen zal het allemaal wel prima werken, maar hierdoor kan ik dus niet met 100% zekerheid zeggen dat je apparaten goed blijven werken als je wifi-n hebt. Ik kan je wel verzekeren dat je verbindingen sneller en misschien zelfs stabieler wordt als je je wifi-n apparaten allemaal op 5 Ghz zullen zitten.

Mijn router kan ze zelfs scheiden, waardoor de oudere apparaten op het tragere wifi-g netwerk zitten.