Hoe belangrijk is de processor in een computer als het gaat om prestaties?

Ik heb namelijk een MacBook Pro uit 2006 met een 2.33GHZ Intel Core 2 Duo processor. En als ik activiteitenweergave aanzet en kijk naar de activiteit van mijn processor tijdens het opstarten van bijvoorbeeld Photoshop dan zie ik dat een groot de van de processor inactief blijft. (meer dan de helft) Terwijl het werkgeheugen van 2GB bijna vol zit en dus voor traagheid zorgt. Daarom ga ik morgen nieuw werkgeheugen kopen.

Maar ik vroeg me nu dus af hoe belangrijk zo'n processor nu eigenlijk is en wanneer ik hem wel erg veel belast.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet niet kijken tijdens het opstarten, maar kijken als je een moeilijk filter over je plaatje heen gooit.

Het beste antwoord

hoi Sjonsjaak,

tsja, hoe belangrijk is de motor van een auto?
voor personenvervoer in de stad, is elke auto geschikt.
wil je op Zandford racen, dan zal een personenauto met standaard motor jou niet tot de overwinning brengen.
wil je vracht vervoeren dan is een vrachtwagen nodig, da's duidelijk. vervoer je over lange afstanden, voornamelijk snelwegen, dan vraagt dat een andere motor dan dezelfde vrachtwagen in de stad.

wat ik wil zeggen:
voldoet de computer, dan is de motor (= processor) goed.
wil je meer 'vracht' vervoeren, dan moet je het laadvermogen groter maken, dus een heel wijs besluit: geheugen uitbreiden.

of... een eenvoudiger programma toepassen.
want laten we eerlijk zijn, is fotoshop altijd nodig?
ik werk tot volle tevredenheid met irfanview.
gratis en werkt fantastisch!!

belangrijke tip:
laat het geheugen door de verkoper (of iemand in de winkel) installeren. doe je het zelf thuis en het werkt niet, dan krijg je geen garantie.
werkt het in de winkel niet, dan kan je ander geheugen kopen.
en je gaat naar huis met goed werkende computer.

veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (3)

Je Processor is het allerbelangrijkste onderdeel van je computer, gevolgd door videokaart en werkgeheugen, dat jou 2gb werkgeheugen vol stroomt komt omdat photoshop een programma is wat veel leest en schrijft, omdat je hdd hier te sloom voor is zit er werkgeheugen in. maar ik zou idd meer inbouwen, 2 is namelijk erg weinig. heb zelf 8gb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt af van het type gebruik. Dat je processor niet 100% gebruikt wordt, wil overigens niet zeggen dat een snellere processor het niet beter zal doen.

Maar de gebruikte software bepaalt of het zinnig is om een CPU tot de 100% te pushen. Verder heb je veel programma's die meer profiteren van meer geheugen of een snellere harde schijf. De CPU is tegenwoordig niet zo belangrijk meer. Steeds meer software hangt op de videokaart, en je CPU moet de boel alleen maar draaiende houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De processor zorgt voor de verwerking/berekening van de opdracht. Het geheugen zorgt voor de tijdelijke opslag van die bewerkingen. De computer kan daar snel bij. Indien het geheugen vol is zet de computer de "uitkomsten" van die berekeningen op de harde schijf (TEMP map). De harde schijf is niet zo snel te bereiken dan het geheugen. Maak het geheugen dus zoveel mogelijk leeg. Kijk bijv. welke programma's automatisch bij het opstarten worden geladen. Die gebruiken ook het geheugen, terwijl je ze niet gebruikt. Bijv. automatisch opstarten van facebook, email etc. Verwijder deze en start ze op als je ze daadwerkelijk nodig hebt. Je ontlast daarmee het geheugen én de processor.
4GB is tegenwoordig toch wel gangbaar als standaard geheugencapaciteit. Succes