usb 3.0. even snel als usb 2.0. Hoe kan dit???

ik heb een verbatim externe harde schijf gekocht.
De Store 'n' save superspeed usb3.0. desktop harddrive.
artikelnummer 4767

Omdat ik optimaal gebruik wilde maken van de usb 3.0. snelheid heb ik ook een usb 3.0. controller gekocht.
Namelijk deze

Western digital Digital USB 3.0 Adapter
http://afuture.nl/productview.php?productID=283130

Ik heb alle drivers geinstalleerd met behulp van de bijgeleverde cd. Toch als ik een bestand verplaats naar mn verbatim schijf gaat het net zo snel als dat ik hem aansluit op een usb 2.0. Hoe kan dit???

Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt toch geen USB 3.0 moederbord nodig met zo'n controller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb geen 3.0. moederbord nodig want daarom koop ik juist die controller. Dat voegt de usb 3.0. functionaliteit toe aan het moederbord. En ja ik heb een 3.0. kabel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is de usb-kabel wel een usb 3.0 -versie?

Antwoorden (1)

usb 3.0 kan theoretisch tot 5000mbit aan (maar net als internet, dit haal je in de praktijk niet), dit is (ongeveer) 500 megabyte per seconde.. veel sneller dan een harddrive aankan, mijn schijven tikken tegen de 100 megabyte per seconde aan, en dit zijn redelijk snelle..

usb 2.0 kan daarin tegen (weer theoretisch) 480 mbit / ongeveer 48 megabyte per seconde aan

die 48 megabyte per seconde, is meer dan goedkope schijven halen, helemaal extern en zonder voeding (want die trekken alle stroom uit de usb, en moeten dus zuiniger zijn)

bij de bron staat een lijstje van schijven, en de snelheid die ze behalen, dan zie je dat er veel schijven zijn, die niet boven die 48 megabyte per seconden komen..

in andere woorden, het kan goed dat je een "gimmick" hebt gekocht, een schijf met usb3 aansluiting en alles, maar de schijf die in de behuizing zit, niet zo snel is.

volgens verbatim, heb je: Gratis ondersteuning via technische hotline..

ik zou ze bellen, en vragen of die snelheid normaal is..

Toegevoegd na 8 minuten:
heb trouwens even gezocht, er zit een samsung 2tb schijf in, en deze schijf moet volgens een review van tweakers.net op top 106 megabyte per seconden aan kunnen..

ik weet dus niet of dit klopt met jouw ervaringen, daar je geen getallen geeft.