Verschillende videokaarten stellen verschillende eisen aan de voeding. Dus ga na welke voeding een kaart nodig heeft die je wilt kopen; de fabrikant zal dit wel ergens opgeven.

Koeling is ook belangrijk. De fabrikant zal ook deze gegevens opgeven, maar als je gaat overklokken zal de kaart meer warmte produceren, en moet je misschien voor een betere koeling zorgen.

Er zijn veel gratis programmatjes waarmee je systeemgegevens kunt zien, en die ook temperatuur van onderdelen monitoren.
Je kunt zo'n tool installeren om uit te vinden wat je nu in je computer hebt zitten, om na te gaan of dat voldoet voor je nieuwe kaart. En heb je een nieuwe kaart, dan kan je de temeperatuur ook een tijdje in de gaten houden met zo'n tool.

Wordt de kaart te warm, dan niet doorgaan. Sluit je computer af en laat hem afkoelen, voordat je een gebakken videokaart hebt.

Vraag voordat je een bepaalde kaart koopt advies aan een goede leverancier, of stel vragen op een forum waar mensen zitten die ervaring met dit soort dingen hebben (gamers weten er vaak veel vanaf).

Veel plezier met je nieuwe kaart!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een bijpassende voeding, als je die nog niet hebt.

Toegevoegd na 45 seconden:
Een computer om het in te stoppen? ;)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, is ook wel handig:)
Ritsuka
12 jaar geleden
Bij een zware videokaart moet je er op letten dat de voeding in je pc wel sterk genoeg is.
Als het voor een PC is, NIET.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Ligt er aan wat voor videokaart, bij een zware videokaart heb je soms een sterkere voeding nodig.
Dat ligt geheel aan wat voor kaart je koopt, de ene heeft aan een paar watt genoeg, de fanatieke gamers hebben er soms 4 in de kast en dan is een voeding van 200 watt niet genoeg. Voor huis tuin en keuken gebruik met een passief gekoelde videokaart ben je doorgaans gered met je huidige voeding. Ga je intensieve toepassingen uitvoeren ( gamen, grafisch ontwerpen ) dan is een goede voeding aan te raden van meer dan de capaciteit die je systeem eigenlijk vraagt. Een duurdere ( doorgaans modulaire, dus draadjes die alleen nodig zijn, zijn "los" bij te koppelen ) voeding is meestal energiezuiniger. Een goede videokaart hoeft absoluut niet duur te zijn, afhankelijk van wat je wensen zijn en bedenk dat er altijd mensen zijn die het nieuwste van het nieuwste willen en daardoor hun peperdure spul voor een prikkie aanbieden. Voor minder dan € 100 heb je echt een supervideokaart tegenwoordig, alleen let wel op je voeding. Een passief gekoelde kaart verbruikt doorgaans minder stroom. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 videokaarten, of 2 dual gpu kaarten (2 kaarten, 4 gpu's).. en voor minder dan 100 heb je echt geen super videokaart, ik heb er een van 150, en ik moet sommige games echt op zn aller aller laagste draaien om het speelbaar te hebben, iets oudere games draaien dan wel weer extreem soepel op de hoogste instellingen
Een monitor, ook wel handig