mijn harde schijf is beschadigd maar ik wil toch graag windows instaleren. goed idee of niet?

Hallo iedereen,

Ik heb een laptop met een haperende harde schijf. Maar toch wil ik er graag een andere versie van windows op instaleren. De harde schijf doet het wel nog, maar langzamer. Is het een goed idee om windows te instaleren of kan dat echt ernstige beschadiging maken?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Het ligt aan de beschadiging. Als de SMART inderdaad problemen geeft, zou ik er geen schone installatie op zetten. Het kan wel, maar je zult later tegen problemen aan kunnen lopen. Dat betekent niet dat je schijf ook daadwerkelijk stuk is, sterker, je kunt de oude ( kapotte ) schijf gewoon blijven gebruiken als opslag medium. Ik zou er alleen geen boot schijf van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap ik, dus als er fouten optreden in de boot sector of MDR dan kan het een probleem gaan worden. Als daar iets mis in gaat, zou ik de schijf lekker formatteren, een 2e schijf ophalen, daar de nieuwe installatie opzetten en je oude schijf gewoon als data opslag schijf gebruiken. Als het alleen data opslag is, heb je namelijk geen boot sector nodig en wordt het MDR niet gebruikt. Moet ik er wel bij vertellen dat alles wat met booten te maken heeft, valt onder het SMART. Ik zou als ik jou was de tools van gyrox uitvoeren, kijken wat er allemaal mis is en dan, naar eigen inzicht, of een nieuwe schijf ophalen of proberen een nieuwe windows installatie er op zetten. Persoonlijk zou ik gewoon een nieuwe schijf halen, de oude schijf kan makkelijk in een externe behuizing ( ong. 20,- eu) en je kunt je schijf gewoon blijven gebruiken.

Andere antwoorden (3)

Misschien beter om een nieuwe harde schijf te installeren.
Zo duur zijn die niet meer voor €100 á €150 heb je er al een van 2000GB.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Onmogelijk, de grootste disk voor in een laptop is 1TB, niet 2TB (maar dat zal snel wel veranderen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gvrox: Oh ja?
http://tweakers.net/pricewatch/297051/seagate-barracuda-st3000dm001-3tb.html#tab:info
Gebruik eerst msconfig en laat niet alles opstarten.
Alle beveiligingsoptie,s vertragen enorm.
Gebruik dan schijfopruiming (ook verwijderen van herstelpunten scheelt enorm)
Daarna schijfdefragmentatie en overweeg daarna als er geen verbetering optreedt een nieuwe installatie van een browser of als laatste een nieuwe harde schijf.
Vergroting van het werkgeheugen is ook een optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de harde schijf daadwerkelijk beschadigd is, dan is herinstallatie geen goed idee. Probeer eens SeaTools van Seagate (dat werkt voor alle merken HDs), te vinden op http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=SeaTools&vgnextoid=720bd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD . Een "short scan" zal al voldoende informatie geven, en uit de SMART informatie kun je ook afleiden of er iets stuk aan het gaan is.

Als er geen problemen blijken te zijn, dan is herinstallatie wel een goede optie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mocht de HD echt stuk zijn, zoek dan uit of je nog garantie hebt bij de leverancier en anders bij de HD fabrikant.
gvrox