Wat is een RAID?

Een RAID word gebruik in ((S)ATA) HDD's, maar wat is het nou precies?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Het beste antwoord

RAID staat voor Redundant Array of Independent Disks, en is een set van methodes om data over meerdere losse HD's te verdelen. Er zijn een aantal mogelijkheden, de meest gebruikte zijn de volgende:

RAID 0, ofwel "striping" verdeelt te de schrijven data over twee of meerdere schijven. De voordelen hier zijn snelheid (de schrijfacties kunnen parallel plaatvinden) en de mogelijkheid om meer data op te slaan dan dat op een individuele schijf past. Het nadeel is dat de hele RAID onbruikbaar wordt als er ook maar 1 schijf uit valt.

RAID 1, ofwel "mirroring" schrijft exact dezelfde data naar twee (of meer) schijven. Het voordeel is dat de RAID kan blijven funtioneren als er een schijf uit valt. Het nadeel is dat dit twee keer zo duur is in het gebruik; je moet immers twee keer zoveel schijven aanschaffen.

RAID 5 verdeelt de data op een dusdanige wijze dat de data van een enkele disk ook verdeeld staat over alle overige disken. Hiervoor zijn ten minste drie disken nodig, maar gebruikelijker is vijf of meer. Hierdoor kan de RAID blijven draaien als er 1 schijf uit valt, maar niet als er meer dan 1 uit valt. De totale grootte van een RAID 5 is het totaal aantal gebruikte schijven min 1.

Verder worden ook nog RAID 1+0 (ook wel RAID 10) en RAID 0+1 gebruikt. Dit zijn combinaties van de eerste twee methodes. Als je vier schijven hebt kun je hier twee RAID 0's uit bouwen en die dan weer combineren in een RAID 1, of omgekeerd. Het voordeel is dat hier meer schijven uit kunnen vallen dan bij een RAID 5, het nadeel is weer dat je meer schijven nodig hebt.

Er zijn twee manieren om een RAID op te bouwen, softwarematig of hardwarematig. Bij de softwarematige oplossing regelt een driver in het OS (bijvoorbeeld de MD driver in de Linux kernel) alles, bij een hardwarematige oplossing wordt de RAID aangestuurd door middel van een RAID controller op het moederbord of in een insteekkaart. Deze RAID controller zal de opgebouwde RAID als een (virtuele) schijf aan het OS aanbieden.

RAIDs zijn mogelijk met zowel SATA als PATA (IDE) schijven. De enige vereiste is dat de gebruikte schijven allemaal (ongeveer) even groot en even snel zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

RAID is een afkorting van Redundant Arrays of Independent Disks, ook bekend als Redundant Array of Inexpensive Disks (of Drives) en is de benaming voor een set methodieken voor fysieke data-opslag op harde schijven waarbij de gegevens over meer schijven verdeeld worden, op meer dan 1 schijf worden opgeslagen, of beide, ten behoeve van snelheidswinst en/of beveiliging tegen gegevensverlies.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ok, dus eigenlijk worden de meerdere schijven als 1 HDD behandeld?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet dus...
RAID staat voor Redundant Array of Inexpensive Disks en wordt gebruikt voor veiligheid van data.
De data wordt over een aantal schijven geplaatst waardoor er 1 bijvoorbeeld helemaal kapot kan gaan zonder data verlies.
RAID 5 is een norm die vaak wordt veel gebruikt. Kijk ook even op de link
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar waarom zou je dan een RAID gebruiken en niet gewoon 2 HDD"S?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk even in de link die Yason geeft, daar staat het duidelijk ook uitgelegd.
Kort gezegd: een RAID opstelling (RAID 1 of 5) zorgt ervoor dat er altijd kopieën zijn van de schijf waarmee je werkt. Je hoeft hier zelf niets voor te doen, dit wordt gedaan door de RAID opstelling. Twee HDD's gebruiken kan natuurlijk ook, maar dan moet je zelf een kopie maken van de data van een schijf. Dat is een stuk meer meer en een stuk minder efficiënt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nog een nadere toelichting. Stel je hebt 3 dezelfde HDD's in een raid 5 opstelling.
Ik heb nu dezelfde data opslag als 1 HDD. Alleen het voordeel is dat willekeurig welke HDD kapot gaat ik geen data verlies. Er zijn op de HDD's geen kopieën van elkaar maar coderingen die het mogelijk maken de data te achterhalen. Een voorbeeld.
En byte wordt omgezet in 4 paren van 2 bit.
Van elk paar wordt de pariteit bepaald dus:
0 0 = 0
0 1 = 1
1 0 = 1
1 1 = 0 Je houdt dan 12 bits over. De eerste 8 waren het oorspronkelijke byte de laatste 4 zijn de pariteits bits. Dus stel:
1001 0011 1010. Op disk A 1001
Op Disk B 0011
Op Disk C 1010 OK disk C gaat kapot: geen punt waren de pariteitsbits. OK disk B gaat kapot we weten
1001 pqrs 1010 en kunnen achterhalen wat pqrs moeten zijn geweest 1 p = 1 dus p =0
0 q = 0 dus q =0
0 r = 1 dus r = 1
1 s = 0 dus s= 1 En voila pqrs = 0011 en onze data is gered.