Wat is een goede manier om de harddisks in te delen?

In een nieuw te bouwen pc komen 4 harddisks.
1x 160 gb
2x 500 gb
1x 1000 gb

Op welke harddisk moet het besturingsprogramma (windows) komen?
En waar de opslag van de documenten?
Misschien nog ergens een dagelijkse backup?
Of kan die backup beter naar een externe harddisk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou een RAID 0 opstelling kunnen maken van die 2x500 en daar je OS opzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is een RAID 0 opstelling?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_array_of_independent_disks#RAID-0 Het is een manier om meer snelheid uit je schijven te krijgen. De meeste andere RAID opstellingen om je data veilig te houden bij een HDD crash.

Het beste antwoord

Ik zou die twee 500GB schijven in raid 0 hangen. En dan verder dus als 1 disk leuk partitioneren. Dat zou ik persoonlijk zoiets aanpakken:
- C | Voor win/OS dus 40GB.
- D | Games 250GB moet genoeg zijn.
- E | Downloads 200GB niet te groot maken anders ga je nooit eens met de bezem er doorheen wat dan meteen een hele klus is als de partitie uiteindelijk toch een keer vol loopt.
- F | Permanente data resterende GB's.

De 1TB disk zou ik gebruiken als Backup disk. Waar je dan iedere week ff een backup op laat zetten van iig F en C. Voor F zou ik een eenvoudig tooltje gebruiken zoals EZBack-it-up. Voor C kun je win eigen backup features gebruiken of een ander tooltje dat backups maakt die eenvoudig terug te zetten zijn dmv de aanmaak van een image bv.

Die 160GB disk daar zie ik niet echt een specifiek goed doel voor. Misschien in te zetten als een soort van temp disk?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik zag dat je niet bekend bent met raid0. Dus ff in het kort dan zeg je dus tegen het systeem gebruik deze 2 schijven als 1 dmv raid0/stripe hiermee verdubbel je de snelheid.

Meestal stel je dat (globaal) als volgt in. Als eerste zet je in de bios de sata controller op RAID mode. Daarna verschijnt er na de post een raid menu waar je vervolgens op kunt inloggen net zoiets als dat je doet om in de bios in te loggen. Daarbinnen kun je dan een raid array aanmaken dus de drives die je in raid wilt hangen selecteren en aangeven dat ze in raid0/stripe mode moeten werken. That's it.

Als het goed is krijg je nu die 2 500GB HD's als 1 drive te zien als je de win installatie start. Zo niet kan het zijn dat je ff apart de raid drivers voor voor win moet inladen maar uitgaande van win7, die kent veel raid controllers uit zichzelf al dus misscien is dat niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als ik je een tip mag geven; maak op je 160gb schijf meerdere partities. 1 van ongeveer 30gb voor windows en de andere gebruik je om al je progamma's te installeren. Documenten zou ik ook op een aparte partitie zetten.
Gevolg is dat wanneer je windows opnieuw moet installeren, je niet al je progamma's ook opnieuw hoeft te installeren. 90% doet het gewoon nog/weer met je nieuwe windowsinstall. En je documenten hoef je ook niet te backuppen want die blijven gewoon lekker op hun eigen partitie staan.