Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zorg ik dat ik weer 4 Gb geheugen heb?

Ik heb een computer gebouwd met 4 gb geheugen. In windows zegt mijn computer: 4 Gb installed, 3 gb usable. Ik wil natuurlijk de volle 4 gb gebruiken... Wat moet ik doen?
-Ik heb windows 7 ultimate 64 bit
-In msconfig staat het maximaal geheugen uit.

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 13 minuten:
Sorry allemaal, maar het gaat over werkgeheugen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
749

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Windows 7 64-bit gebruikt standaard 700-900MB als er geen een programma wordt gedraaid. Dan is het volkomen normaal dat je 3 GB van je 4 GB kan gebruiken, aangezien er ook nog een paar andere programma's draaien.

En ik heb het hier ook over werkgeheugen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ah, je hebt de a8n32-sli deluxe lees ik in je reactie.

Ga naar je bios, en activeer je "memory hole".
Dan zal je de volle 4GB moeten kunnen gebruiken.

Toegevoegd na 1 uur:
Advanced-> CPU Configuration -> Memory Setting-> Memory Configuration-> Hardware Memory Hole -> Enable
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik opstart staat er in de BIOS al: 4 gb installed, 3 gb usable... Dus als ik windows nog niet eens aan heb staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je de bios al geupdate? Zie je een Memory Remapping functie in de bios? Kan je zeggen welk moederbord je hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Het werkte!

Andere antwoorden (1)

Windows 7 Ultimate 64 bit is in staat de volle 4 GB te zien. Hij ziet maar 3 GB.

Dat komt in jouw geval doordat het BIOS is ingesteld op 32-bits geheugentoegang.

Je zult dus ergens in je BIOS-instellingen moeten aangeven dat je een 64-bits OS hebt, en/of dat je werkgeheugen voor 64-bits toegang moet worden ingeschakeld.

Als dat bij de instellingen niet lukt, zou het ook kunnen dat je je werkgeheugen in andere RAM-slots moet steken. Bij sommige moederborden maakt het namelijk uit in welke slots je je RAM installeert. Raadpleeg zonodig de handleiding van je moederbord.
(Lees meer...)
Cryofiel
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding