Ik ga een computer en laptop tweedehands kopen(marktplaats) Alle schijven worden geformatteerd en opnieuw alles geïnstalleerd. Zijn er nu nog gevaren?

Op het gedeelte 'je hebt geen garantie meer waarschijnlijk' na. Noem alles op wat feitelijk een probleem kan opleveren?

Toegevoegd na 14 minuten:
Met gevaren bedoel ik dus dingen dat de functionaliteit van de computer beïnvloed.

Ik ga een computer tweedehands kopen. Alle schijven worden geformatteerd en alle stuurprogramma's worden geïnstalleerd.

Mijn probleem dus.. Is het slim om zelfs dan nog de pc tweedehands te kopen, of maakt het dan niet uit?

Keyloggers hoef je geen rekening mee te houden. Je moet er niet vanuit gaan dat diegene die 'm verkoopt 'm zo aanpast dat ik er niet mee kan werken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verkoper zou stiekem een keylogger kunnen installeren, bedoel je dat soort dingen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grote vraag is natuurlijk, hoe groot acht je de kans dat iemand 2de hands spullen gaat verkopen om dergelijke fratsen uit te halen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn extra toevoeging :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij van het merk Acer is, zou ik het niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt een Sony Laptop en een custom-build Desktop (Q6600, 8GB ram, 9600GT 1GB, voor € 300,-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
totaal 300 euro? want voor 300 euro kan je al bijna een nieuwe desktop kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
€ 300,- voor zo'n dergelijke configuratie (met ook alles wat er nog meer bijhoort zoals hdd e.d.) € 300,- voor een quad-core desktop nieuw ga je niet lukken denk ik hor :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm..Nou zal zelf ook nog wel even onderzoeken.. Maar met het gevaar moet je echt kijken vanuit het oogpunt van 'virussen' e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van 360 euro met een SSD ingebouwd? http://tweakers.net/reviews/2430/2/tweakers-punt-net-best-buy-guide-editie-januari-2012-budget-en-basissysteem.html Het enige waar je dan op tekort komt is de grafische kracht, maar als je niet gamet heb je dat niet nodig en als je wel gamet kan je gelijk een goede videokaart erbij kopen. Die 60 euro voor nieuw spul met 2 jaar garantie lijkt me de meerprijs wel waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee als alles opnieuw geinstalleerd(met format) wordt is er niks aan de hand.
capthavoc
12 jaar geleden
Als hij alleen windows er op zet en
waarschijnlijk een virus scanner en de drivers
en misschien iets van cc cleaner of zo dan is er niet veel aan de hand
gewoon doen
vreemde programma zijn er bijna niet onopvallend op te zetten.
en inderdaad zelf daarna nog eens schone install er op zetten is een goeie optie om je risico geheel uit te sluiten
De verkoper loopt meer risico op gevaren dan jij
als hij het niet goed doet
prive gevoelig gegevens zijn vaak nog wel terug te vinden
als hij maar 1 keer en partitie verwijdering en formatering doet
en als jij kwaad zou willen door die gegevens op te duikelen hij loop meer risico dan jij met het systeem dat hij er op zet kun je gerust werken
als je verder daar niets raars in vinde
door een virus scan en een malware scan etc
dan kan je er greus mee werken
wil je helemaal zeker zijn zet je windows er gewoon weer helemaal nieuw op

Antwoorden (2)

Je moet er rekening mee houden dat een laptop maar een bepaalde tijd mee gaat. Wanneer een laptop stoffig wordt kan hij oververhit raken. Bij een gewone desktop kun je dat met een stofzuiger eruit halen, maar bij een laptop kan dat niet. Je zult dus ermee rekening moeten houden dat wanneer je een oudere laptop koopt dat je meer last zal hebben van 'blauwe schermen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slim om te onthouden. Thx! De pc, ik koop zowel een laptop als desktop, (vraag niet waarom of geef advies voor wat anders aub). Beide zijn 2 jaar oud. Zal dat problemen opleveren? (zie ook mijn extra toevoeging bij het bericht aub) THanks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een desktop van 2 jaar oud geeft meestal geen problemen. Je kunt 'm een keer open maken en stof enzo wegspuiten met een speciale spuitbus. Als verder de specificaties voldoende zijn zou hij goed moeten zijn. Bij de laptop moet je rekening houden met het bovengenoemde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laptops kan je ook wel uit elkaar schroeven, je moet alleen een stukkie voorzichtiger te werk gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, klopt maar bij een desktop werkt alles met een klik-klik-systeem en met kabeltjes die je eventjes los kunt maken. Bij een laptop is alles gesoldeerd en kun je er niet tussen schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gderks:
Een 'normale' PC heb je in 1 minuut open en je kan bijna overal meteen bij (met stofzuigermond en/of een kwast waarmee je het stof losborstelt). Bij een laptop ben je weliswaar vele malen langer bezig als je overal bij wilt kunnen, maar het zinnetje 'Bij een laptop is alles gesoldeerd en kun je er niet tussen schoonmaken' is niet echt een waarheidsgetrouwe weergave.
Ik denk dat je een stuk beter af bent als je je het enigszins kan veroorloven een nieuwe aan te schaffen.
Laptops zijn doorgaans al een stuk trager dan een PC. Als je een tweedehandsje koopt, is dat nog erger.
Verder is de kans dat de accu van je tweedehandsje ronduit slecht is of al een groot stuk van zijn capaciteit kwijt is, behoorlijk groot.

Koop je toch een 2e-handsje, probeer er dan eentje te vinden waar 2GB intern geheugen in zit en dat dat nog uitbreidbaar is naar 4GB geheugen.
Het verdient enig onderzoek (google), maar verder is de kwaliteit van de videokaart/videochip erg van belang bij de snelheid van je tweedehands laptopje. Als je een matige videochip treft, zal 't misschien nooit veel worden met de snelheid. Dat is wel deels op te lossen door zoveel mogelijk allerlei grafische flauwekul uit te schakelen, zoals thema's en allerlei effecten die standaard helaas allemaal aan staan bij Windows. (En als je een snel systeem wilt, zet je er trouwens beter Xubuntu op i.p.v. Windows. Maar dat terzijde.)

Bij een tweedehands raad ik een mat scherm aan. Dus niet met zo'n spiegelend scherm: bij een tweedehands kunnen er inmiddels wat kleine krasjes op het scherm zitten - en bij een mat scherm heb je daar een stuk minder last van. (En in de zomer in de tuin zitten is trouwens ook geen pretje met zo'n spiegelend scherm.)

Als je de harddisk van een tweedehandsje formatteert, is de kans op overgebleven malware van een vorige eigenaar uitermate gering - alhoewel er tegenwoordig ook moederbordcomponenten kunnen zijn waar software in zit (middels flashable chips). Er bestaat malware die zich in dat soort componenten nestelt.

Verder kan een _nieuwe_ laptop _veel_ sneller zijn dan zowat welke tweedehandsje dan ook, als je een nieuwe laptop kiest met een SSD-schijf (i.p.v. een harddisk). (Groter=doorgaans sneller. Maar uiteraard ook duurder.) Met name de opstarttijd van je Operating System en het starten van programma's kan enorm veel beter zijn vergeleken met een laptop met een 'ouderwetste' harddisk.

Eigenlijk juist omdat er tegenwoordig SSD-schijven bestaan, zou ikzelf zeker voor een SSD-laptop gaan als ik een laptop zou willen hebben (maar goed, ik kan niet in uw beurs kijken). Zo'n SSD-schijf is waarschijnlijk nog een stuk belangrijker dan een 'supermoderne' CPU.