Zodat BIOS instellingen bewaard blijven als er geen stroom meer op de PC staat.

Toegevoegd na 9 uur:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cmos

Een bekende toepassing is het kleine stukje geheugen in computers dat algemene instellingen van de BIOS vasthoudt. Dit CMOS-RAM kan door zijn lage verbruik jarenlang door een kleine batterij gevoed worden als de computer niet is ingeschakeld.

Het BIOS houdt ook datum en tijd bij.

Toegevoegd na 9 uur:
http://www.vetvrij.com/phpBB3/viewtopic.php?f=189&t=2322

Als een computer of laptop uitstaat worden BIOS instellingen zoals bijvoorbeeld de datum en tijd maar ook instellingen welke noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van je computer onthouden doordat er een zogenaamde CMOS BIOS Batterij in je computer zit.

Toegevoegd na 9 uur:
http://www.howstuffworks.com/question319.htm

Tegenwoordig kan het zijn dat het alleen maar de klok is die door het batterijtje wordt gevoed:

Many more modern computers are not quite so dependent on the CMOS RAM. They store the settings in non-volatile RAM that works without any power at all. If the battery goes dead, the clock fails but the computer can still boot using the information in the non-volatile RAM area.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt mooi antwoord een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Worden die instelling niet gewoon in een flashgeheugen opgeslagen? Daar is dan geen batterij voor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep, geen goed antwoord dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond het ook al raar dat er toen 7 plussen waren.
De batterij is voornamelijk nodig om de klok te laten lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondersteunende bronnen toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is stroomloos flash geheugen een relatief nieuwe ontwikkeling. CMOS zal wel rete goedkoop zijn in vergelijk (niet dat flash nog duur is tegenwoordig). Ah hier een bron die vermeldt dat het tegenwoordig ook zonder batterij kan (afgezien van de klok dan). http://www.howstuffworks.com/question319.htm
Zodat bijvoorbeeld de tijd en andere instellingen er op blijven staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daardoor kan de klok blijven doorlopen als de computer uit staat.
De instellingen worden vaak in een flashgeheugen opgeslagen en die heeft niet perse een voeding nodig.
De klok is toch een proces die moet blijven doorlopen.