wat is de stelling van bytes? zie omschrijving

hoeveel Byte is een KB, hoeveel KB is een MB, hoeveel MG is een GB, hoeveel GB is een TB, enz.

Toegevoegd na 2 minuten:
en hoeveel bits is een megabits, en hoeveel megabits is een byte, en hoeveel bits is een byte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.7K

Het beste antwoord

By bytes, kilobytes, megabytes, gigabytes, terabytes, petabytes enzovoort is er altijd verwarring tussen de "binaire" telling en de "decimale" telling.

In de decimale telling werkt het net als bij grammen en meters: een kilometer is duizend meter, een megameter is duizend kilometer en dus een miljoen meter, enzovoort.

Zo ook bij bytes: een kilobyte is dan duizend bytes, een megabyte is duizend kilobytes ofwel een miljoen bytes, enzovoort.

Van oudsher wordt voor het (technische) gemak bij bytes vaak gewerkt met de "binaire" telling. Dan is een kilobyte gelijk aan 1024 bytes, een megabyte is 1024 kilobytes, enzovoort.

Op onderstaande Bron vind je een volledige beschrijving van deze twee tellingen en het verschil daartussen.

Toegevoegd na 4 minuten:

Bij bits, kilobits, megabits enzovoort heb je dezelfde twee tellingen als bij bytes, kilobytes, megabytes enzovoort.

--

Het verband tussen bit en byte is dat een byte bestaat uit acht bits. Da's dan op "technisch" niveau, dus als je praat over het bewaren van informatie.

Vaak worden bits echter gebruikt om de snelheid van een (Internet)verbinding aan te geven. Dan wordt gesproken over bijvoorbeeld 20 megabit per seconde. Als je wilt weten hoeveel *bytes* per seconde dat is, kun je *niet* simpelweg door 8 delen.

Een deel van die 20 megabit per seconde wordt namelijk gebruikt voor de zogenaamde 'overhead'. Dat is de informatie die ook moet worden uitgewisseld tussen zender en ontvanger, maar die niet de informatie is die daadwerkelijk moet worden overgedragen.

Een goede benadering is: niet delen door 8, maar delen door 10. Dat betekent dat je met een Internetverbinding van 20 Mbit/s ongeveer 2 megabytes per seconde kunt ontvangen (en dus niet de 2,5 megabytes per seconde die je zou krijgen als je door 8 zou delen).
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb je vraag niet kunnen gebruiken, maar ik ben reuze blij met de bron!

Andere antwoorden (3)

bytes is een nummerieke reeks van nullen en enen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bit=b
8 bit = 1 byte = B

1.000=k(ilo)
1.000.000=M(ega)
1.000.000.000=G(iga) ,
en dan tera, en peta steeds een factor 1000.

1024 byte= 1 kibibyte (vroeger en in Windows nog steeds kilobyte)

1 megabyte=8.000.000 bits(1.000.000 bytes)

Gebruikelijk is om te zeggen: hoeveel megabit is dat? , niet hoeveel megabits.

Harde schijffabrikanten en DVD-R verkopers gebruiken 1000=kilo Windows 1024=kilo daarom zie je in Windows na het formateren altijd een lager getal dan verwacht. CD-R gebruikt nog wel 1024=kilo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarvoor geldt de volgende stelling:

1 Byte = Eenheid van acht bits die gezamenlijk worden geadresseerd,mogelijk de samentrekking van :BinarY digiT Eight,of fonetisch: by eight. Is meestal onderdeel van een woord;term zelf is afkomstig van W.Bucholz (IBM) om en rond 1960en geïntroduceerd met IBM System/360. Verder zijn er dan nog Kilobyte (KB) Megabyte (MB),Gigabyte (GB) ,Terabyte (TB) en Petabyte (PB) ,telkens 1024 2 tot de tiende maal méér ! De tekencodes hebben de volgende stelling (character code) die byte gebruiken,namelijk ASCII,EBCDIC.
B/S= bytes per sector als volgt uitgedrukt en verklaard:
Het aantal bytes dat in één sector van bijvoorbeeld een ouderwetse floppy kan worden opgeslagen 512 of 1024.

(Bron: Informatica leerboek en eigen kennis)

Groet:Zoekertje