Hoe kan je fouten op een C: schijf controleren?

Mijn harde schijf (C) van mijn computerr tikt af en toe. Ik heb ook diverse porblemen van vastlopers. Dat kán ook duiden op hardware problemen in gebieden waar de schijf een probleem heeft.

Ik ga een nieuwe harde schijf kopen, maar wil eigenlijk eerst een schijfcontrole doen. Als ik rechtsklik op de C: schijf staat er een optie om dit te controleren.

Ik krijg dan een melding dat de schijf in gebruik is en dit wordt gepland. Maar dan gebeurt er verder niets, ook niet na herstarten. Wat moet ik doen?

Toegevoegd na 36 minuten:
NB. Ik bedoel dat ik niets zie van de geplande schijfcontrole.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.2K

Het beste antwoord

Als het goed is, leidt een schijfcontrole (op de door jou beschreven manier) tot een schijfcontrole na het opnieuw starten van de computer. Je merkt daar op dat moment niets van - behalve dat het starten langer duurt dan normaal.

Na het starten kun je de resultaten van de schijfcontrole terugvinden in de Event Log.

Ik weet zo niet uit mijn hoofd waar je naar moet zoeken in de Event Log, maar dat kan ik vanavond thuis voor je nazoeken, als je denkt dat dat helpt.

--

Een veel betere optie is echter een programma dat meer doet dan alleen op een relatief hoog niveau je schijf controleren (dat is waartoe Windows zich beperkt).

Je zou smartmontools kunnen downloaden. Dat geeft veel gedetailleerdere informatie. Je krijgt onder andere te zien hoeveel sectoren er al "slecht" zijn geworden, en dus door de harde schijf zelf (onafhankelijk van Windows) op een andere plek zijn gezet (sector relocation).

Een andere heel goede mogelijkheid is de site te bezoeken van de fabrikant van jouw harde schijf. De meeste fabrikanten bieden namelijk diagnostische programmatuur aan die specifiek is toegesneden op precies /die/ hardware.

Toegevoegd na 4 minuten:

Als het starten van de Windows-schijfcontrole op de door jou gebruikte manier echt niet lukt, kun je ook een DOS-box openen. Waarschijnlijk moet je dat als Administrator doen.

Type in die DOS-box het commando

      scandisk /?

of, als dat niet werkt,

      chkdsk /?

Je ziet nu een lijst met opties. Geef nu hetzelfde commando opnieuw, maar nu met de parameter C: , en dan de door jou gewenste opties.

Windows zal dan waarschijnlijk weer vragen of de scan bij de volgende herstart moet worden uitgevoerd. Zeg dat dat moet, herstart je computer, en kijk of het nu wel werkt.

Toegevoegd na 42 minuten:

Ik heb intussen gevonden wáár om de Event Log (Logboeken, in de NL-versie) je de resultaten van scandisk / chkdsk kunt vinden. Zie onderstaande Bron.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga het even in DOS proberen en kijken naar Smartmontools, dank je wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder Windows 7 moet je het volgende doen: Start - Programma's - Bureau Accessoires , rechtsklik op opdrachtprompt. Kies dan Als Administrator uitvoeren. Dan kan je et commando chkdsk c: /r /f geven. Ik krijg dan na opstarten wél de check. Ik had dat ook verwacht als ik dat via geplande check zou doen. Dit is dus een goed antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het werkt nu dus wel. gelukkig.
Cryofiel
12 jaar geleden
Da's fijn om te horen! Het blijft echter zo dat Windows alleen "op hoog niveau" controleert. Hoeveel sectoren al door de schijf zijn gereloceerd, zal Windows niet ontdekken. Hoeveel leesfouten er zijn geweest (die een tweede leespoging noodzakelijk maakten) zal Windows ook niet ontdekken - Windows ziet dan slechts dat de gevraagde informatie van de schijf komt, niet dat daar meerdere leespogingen voor nodig waren. Juist *die* informatie geeft aan hoe betrouwbaar de schijf nog is. Windows kan nog denken dat alles dik in orde is, maar uit *die* informatie kan blijken dat er onderhuids al zoveel mis is, dat de schijf binnenkort zal falen. Die informatie krijg je met een tool van de fabrikant van de schijf, of met smartmontools.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de check hoor ik de tik op een gegeven moment en krijg de melding van beschadigde clusters. Mijn vermoeden is dus wel correct dat het de schijf is die prolemen geeft en niet de software. Ik kreeg namelijk rare problemen zoals Word afsluiten als je een print opdracht geeft, sommige websites die IE doen crashen, andere niet.
Ik vermoed dat er wat dll's of windows bestanden zijn geschreven na een nieuwe beveiliginsg update binnen slechte sectoren. Wat een elende ;o(*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De events heb je dus gevonden in je eigen vraag ;o) Dat had Rose dan nog wel een keer kunnen vertellen ;o) maar de check vond echt niet plaats, wel als ik het in DOS start. Windows is nu lekker aan het rekenen en schuiven.
Cryofiel
12 jaar geleden
Als dat zo is, staat er dus informatie (en geen lege ruimte) op de beschadigde sectoren, EN heeft de schijf geen reservesectoren meer over.. Dat betekent dat je informatie echt beschadigd is. Dat betekent dan weer, dat een dd in Linux geen zin heeft, want dan kopieer je beschadigde informatie, en houd je op je nieuwe harde schijf dezelfde problemen. De sectoren kunnen dan weliswaar direct en foutloos (en tikloos) worden gelezen, maar de informatie is wél verkeerd, en zal dus tot problemen leiden. Helaas - toch maar een schone installatie uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige wat ik hier aan toe kan voegen, is dat een te kleine of slecht gestabiliseerde voeding net als spontaan stroomloos maken (hard uitzetten) en ruig omgaan met een werkende/draaiende laptop erg slecht is voor een harde schijf en de kans op index fouten als ook kapotte sectoren en lees/schrijfkoppen enorm vergroot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, en als de harde schijf 'kort voor exitus is', kan het zijn dat je chkdsk je laatste toegang tot je harde schijf is... Een Image of Diskcopy maken gaat dan meestal ook niet lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Dit antwoord heeft uiteindelijk geholpen. Ik heb even op mijn laptop getest en daarbij kon ik het op de manier doen in de afbeelding bij mijn vraag. Na herstarten begon de schijfcontrole vanzelf. Op de PC waarbij het niet lukt heb ik het in DOS gedaan met de CHKDSK functie . Na herstarten werkte dat wel. Windows herstart na de check vanzelf en fijn dat je aangaf waar de logs zijn ;o)

Andere antwoorden (3)

Je zou kunnen proberen om zoveel mogelijk programma's uit te zetten die op de actergrond meedraaien. Wellicht lukt het dan?

Maar het lijkt er inderdaad op dat je hardware niet helemaal goed meer is.

Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
PS: Weet je zeker dat het getik van je harde schijf af komt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe heb je gedaan wat je moest doen. Daarna zou na een reboot een schijfcontrole moeten plaatsvinden.

Als je harde schijf tikt kun je trouwens beter maar haast maken mat die vervanging, dan kan het zomaar ineens over zijn...
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat weet ik, maar mijn kinderen willen niet luisteren. Dom Dom. De gegevens worden wel extern gebackuped en de meeste data staat op een andere disk. Wat ik niet zie is de reboot en schijfcontrole. Dat is het probleem.
Ìk zou eerst maar eens alle downloads foto video en muziek bestanden veilig van de schijf op een stick of externe HD brengen omdat je er nu nog in kunt komen.Daar de huidige C schijf op dit moment mechanisch of electronisch op springen kan staan (cq staat).Het kan best zijn dat de schijf aan het begin al vol staat met B (Bat) files.Je zou ik die pc met systeemherstel laten terug draaien naar een vorig hestelpunt.Komt ie daar ook niet doorheen dan is het einde schijf,en zal je met een nieuwe aan de gang moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Arie, dat is geen antwoord op de vraag. Ik vraag hoe je de C: schijf op fouten kunt controleren. Je advies klopt wel, natuurlijk maar ik heb daar niet veel aan bij deze vraag. Alle bestanden worden extern gebackuped en de meeste staan ook op de D: schijf.
Cryofiel
12 jaar geleden
Is D: een fysiek andere schijf, of is het een partitie op dezelfde schijf als waar de partitie op staat die jij als C: kent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, andere schijf. Ik hoop niet dat die tikt, dat is een 2 Terabyte schijf. De schijven zitten toch al erg vol en met een tikkende erbij ga ik even grote schoonmaak houden en zet ik er 4 terabyte bij.