Slijt de accu van een laptop idd, ook als je alleen maar met netvoeding werkt?

Heb deze laptop nu bijna 3 jaar en heb alleen in het begin een paar maal de accu leeg gemaakt en daarna altijd met netvoeding gewerkt. De accu geeft nog steeds 100% aan, of is die 100% nu minder dan 3 jaar geleden en is het toch verstandig de accu te verwijderen,als je hem toch niet gebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Het beste antwoord

Ja, die 100% is nu minder dan 3 jaar geleden. Dit komt inderdaad door slijtage, of u de accu nu gebruikt of niet.

Binnen in een accu vind constant een chemisch proces gaande - eigenlijk is hij dus altijd " in gebruik ". Hierdoor hebben accu's een bepaalde levensduur. Na verloop van tijd levert de accu niet meer genoeg kracht/capaciteit om het notebook te gebruiken.

Loskoppelen heeft weinig zin bij het verlengen van de levensduur; het notebook bevat juist techniek om de accu in een goede conditie te houden. En mocht de netspanning even wegvallen (kan altijd gebeuren) dan bespaart u zich met de notebook accu op zijn plek mogelijk veel ergernis met mogelijk verloren werk, terugzetten van back-ups of kosten.

Tips ! U mag er vanuit gaan dat een notebook zo'n 4 - 6 jaar meegaat voordat deze door slijtage of door voortgang van techniek echt vervangen moet worden.

Gemiddeld gesproken gaat een accu 3 jaar mee voordat het prestatie verlies echt merkbaar word. Hou dus rekening met de aankoop van een tweede accu voor uw notebook op ongeveer de helft van de gebruiksduur, maar koop deze niet gelijk bij aanschaf van het notebook in verband met de slijtage.

Fabrikanten zijn wettelijk verplicht reserve onderdelen (zoals accu's) tot 3 jaar na aankoop te kunnen leveren. Vervolgens gaan eventuele restanten naar opkopers en worden bepaalde types steeds slechter beschikbaar. En belangrijker : vanaf dan worden er geen nieuwe accu's meer gemaakt voor dat type. Koopt u na 5 jaar een "nieuwe accu", dan lag deze waarschijnlijk al 2 jaar op voorraad en al die tijd mogelijk leeg.

Het ideale moment om een tweede accu te kopen is daarom na zo'n 2,5 tot 3 jaar bij de fabrikant van je notebook.

Wilt u een accu opslaan zonder deze te gebruiken, laadt deze op (80-100%) en bewaar het bij kamertemperatuur op een droge plek en niet in een apparaat. Vervolgens 1x per jaar opnieuw laden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na die 3 jaar zijn er vaak wel nog compatible modellen accu's op de markt te verkrijgen, die niet al 2 jaar op voorraad liggen.

Andere antwoorden (3)

De Lithium-ion accu kent een paar nadelen.
Dit type accu begint al met slechter worden op het moment dat deze de fabriek verlaat. De maximale levensduur bedraagt zo'n twee tot drie jaar of die nu gebruikt wordt of niet doet er niet toe.

Verder is het niet verstandig om deze helemaal leeg te laten gaan, daar wordt de levensduur nog korter van!

PS: Het 100% probleem kan je meestal oplossen door de accu te resetten, dat gaat meestal via een knopje op de accu. Niet dat die daar voller van is maar het maximale volle is dan weer 100% voor windows ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht je veel op netstroom werken, kun je beter de accu eruit halen. Dan kan hij ook niet slijten.

Sommige laptops stoppen met laden als je 'm op een docking station zet. Misschien is dat wat voor je.

Software opnieuw installeren werkt ook regelmatig. Windows ziet de accu dan vaak weer als vol - nieuw aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe goed de accu ook wordt onderhouden, er komt een moment dat deze aan het einde van zijn levenscyclus is. Gemiddeld gaat een accu 1 - 3 jaar mee, afhankelijk van hoe deze wordt onderhouden.

Een li-ion accu mag best wat vaker opgeladen worden, al bij 20% van de capaciteit kan dit alweer. Het is beter om volledige ontlading van de accu te voorkomen, hierdoor kan de accu ernstig beschadigen. Schakel daarom ook de energiebeheer-functie van de laptop in.

Als er lang gewerkt wordt op netvoeding, is het wel aan te raden de accu uit de laptop te nemen of juist de netvoeding los te koppelen bij een volledig opgeladen accu. Zodra de batterij voor een langere periode niet gebruikt wordt, is het aan te raden de batterij weg te leggen als deze 30-40% is opgeladen. De accu kan het beste worden bewaard op een schone, droge plek (15-20 graden). Voorkom in ieder geval dat de batterij in de warme zon of een warme auto ligt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Na verloop van tijd treedt er ook verschil op tussen de sensor en de chemische batterij (percentageweergave). Je kunt een accu dan kalibreren. Dit kan door in Windows de batterij-instellingen uit te schakelen, de batterij volledig te ontladen en direct weer volledig op te laden. Hierdoor wordt de procentuele weergave van de oplaadstatus gereset en geeft de accu weer 100% aan als deze daadwerkelijk ook voor 100% is opgeladen. De accuduur per cyclus is dan wel korter, dit komt door de slijtage na verloop van tijd.