IDE en SATA zijn twee methoden om harddisks aan te sluiten. IDE is de oudere techniek, SATA de nieuwe. Hoewel het overgrote deel van de mensen nu nog met IDE werkt is SATA wel terrein aan het winnen. De dunnere kabels die bij SATA gebruikt worden worden door veel mensen als een groot voordeel gezien tegenover de brede platte kabels die voor IDe meestal gebruikt worden. Bovendien is de overdrachtsnelheid van de SATA techniek (op moment van schrijven ietsje) hoger dan die van IDE. Een SATA aansluiting op het moederbord kan dus een voordeel zijn. Tegenwoordig worden moederborden vaan uitgerust met zowel SATA als IDE connectoren. Hierdoor kun je nog je oude IDE harddisk gebruiken, terwijl je rekening houdt met een toekomstige upgrade naar een SATA harde schijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Sata is een computerbus ontworpen voor het transport van gegevens tussen de computer en de harde schijf.
Ide is een standaardinterface die de communicatie tussen het moederbord van een computer en schijfstations mogelijk maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sata is sneller
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aanvulling op bovenstaande antwoorden:

SATA aansluitingen zijn veel makkelijker los te maken dan IDE-aansluitingen.
Ook zijn de kabels van SATA een heel stuk dunner/slanker, waardoor de airflow van je computer (het vermogen van het af kunnen voeren van de hete lucht) stukken minder belemmerd wordt. Eigenlijk zijn er alleen maar voordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden kloppen.

Een toevoeging,
SATA = Serieel
IDE = PATA = Parallel.