Kan ik op mijn computer 3 verschillende onafhankelijke monitoren aansluiten?

Ik heb daar standaard een DVI, VGA en een HDMI ingang op zitten.

Toegevoegd na 2 uur:
Op dit moment heb ik 2 monitoren aangesloten, een DVI en een VGA monitor. Deze werken als onafhankelijke monitoren!
Kan ik er nu nog een derde monitor bij aansluiten, op de HDMI aansluiting?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
4.5K

Het beste antwoord

tegenwoordig kan een videokaart standaard 2 monitoren aansturen en kan Windows daar ook mee overweg. De gewone videokaarten met vga, dvi en hdmi kunnen meestal ook maar 2 monitoren aansturen, meestal alleen vga en dvi of hdmi. Voor 3 monitoren is het handig twee videokaarten te gebruiken, in de moderne pc heb je dan een moederbord nodig met 2 pci-e 16 sloten en de kaarten moeten dan "gebrugd" worden. In wat oudere pc's kun je een agp en een pci videokaart zetten voor hetzelfde, maar wel tragere, effect. De onboard videouitgang van een moederbord werkt meestal niet meer als je er een losse videokaart in zet, in ieder geval niet samen met je losse videokaart. Speciale videokaarten kunnen wel meer dan 2 monitoren aan, maar daar hangt dan ook een behoorlijk prijskaartje aan. Op de beurs worden dit soort kaarten gebruikt en in andere toepassingen waar er veel monitoren gekoppeld zijn aan 1 systeem, zoals bewaking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn kastjes te verkrijgen waar je 4 of 8 monitoren op aan kunt sluiten. Je sluit het aan op je vga aansluiting en je kan dan meerdere monitoren aansluiten. Wellicht ook voor dvi en hdmi te verkrijgen. Ik gebruikte het voorheen op de beurzen om monitoren te demonstreren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel videokaarten hebben al uitgangen voor twee monitoren die je afzonderlijk kunt aansturen, of waarmee je het bureaublad kunt uitbreiden. Door meerdere videokaarten te nemen kan je meerdere monitoren aansluiten en zo elke applicatie op een ander scherm tonen. Voor drie schermen heb je dan twee grafische kaarten nodig met 2x2 uitgangen.

In de spelwereld wordt het ook gedaan om het scherm uit te breiden. De Ati videokaart uit de 5000-serie met Eyefinity kan 6 schermen aansturen.

Toegevoegd na 4 minuten:
De Eyefinity is speciaal bedoeld voor de opstelling zoals in onderstaande afbeelding, maar je kunt er ook drie monitoren naast elkaar mee aansturen.

Je geeft aan dat je momenteel een DVI, VGA en HDMI uitgang hebt. Dat zijn er ook drie, maar in feite is het één signaal dat over één van de drie kan worden aangestuurd. Je moet dus een kaart hebben met meerdere DVI, VGA of HDMI uitgangen.