UTP kabel: blauw/blauwwit verbonden aan blauw/oranjewit. Waarom?

We zijn een aantal dagen geleden verhuisd. We willen graag internet, maar alles in de meterkast is erg onoverzichtelijk. Zelfs de huisbaas weet niet welke kabel waarheen gaat of wat het doet. Ik heb deze kabel gevonden (zie foto). Weet iemand waarom je deze kabel op zo'n manier zou verbinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
3.4K

Antwoorden (4)

De kabels zijn vanbinnen allemaal het zelfde, alleen gaat er andere informatie doorheen. De bedoeling van de kleurtjes is juist om het uit elkaar te kunnen houden, maar als je ze allemaal door elkaar heen haalt zal het nog steeds werken (mits je de goede verbinding maakt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk. Heb je ook enig idee waarom je maar 2 draadjes zou verbinden en de rest los laat hangen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien omdat aan het uiteinde alleen de verbonden draadjes worden gebruikt. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik helaas ook niet... Alle draden gaan of de vloer, of het plafond in en ik heb geen flauw idee waar het uiteindelijk uitkomt of wat het doet.
Twee zulke draden kan de deurbellijn zijn, maar waarschijnlijk is het de telefoon/ADSL-lijn (dus nog voor de splitter).
Wellicht waren de andere draden al in gebruik of aan het andere einde had men die kleur reeds verbonden (?).

Toegevoegd na 44 seconden:
De krimpkous (zwarte hoesje) is tegen kortsluiting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elk draadje hoort met zijn eigen kleur verbonden te zij, tenzij het crosscable is, de kabel op de foto is pruts werk... lijkt op mijn werk,, als je het stabiel wilt hebben koop een 5,95 tang bij de gamma of praxis incl. 2 utp RJ-45 kopjes & een koppel stukje om ze te kunnen verbinden :)

zie internet voor: volgorde UTP netwerk kabel maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kleuren van kabel zijn om het ons makkelijk te maken. Het zijn allemaal [paren (twisted pair). Per paar zijn ze dus om elkaar gedraaid (twisted) om elektromagnetische invloeden van buitenaf te beperken. Je ziet dan bijv blauw samen met wit/blauw en oranje met wit/oranje.
Er is echter niet echt een standaard. De ene installateur zal bijv. met oranje beginnen op pin 1 terwijl een ander met bijv. groen begint.
Zaak is echter dat het wel consistent moet zijn.
Een UTP kabel, dus voor netwerk mag je eigenlijk niet onderbreken. dus de voorbeeld zou je eigenlijk niet moeten hebben. Denk dat dit echter een telefoon aansluiting is. Daar heb je maar 1 paar voor nodig.