Is dit een android of een cyborg?

Als een menselijk lichaam wordt gebruikt als behuizing voor een computer met artificiële menselijke intelligentie, waarbij een klein gedeelte van de hersenen van het menselijk lichaam wordt behouden -hierdoor wordt het voelen van emoties mogelijk- maar er blijft niks over van de persoonlijkheid of herinneringen van de mens... Het denken en bewegingen zijn compleet comutergestuurd. Verder zijn er nog een aantal organen aanwezig die in symbiose werken met de electronische onderdelen, maar het 'wezen' is meer computer dan mens.
Is het eindproduct dan een android of een cyborg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.4K

Het beste antwoord

Een cyborg is de synthese tussen een menselijk organisme en cybernetische/robotische gadgets:
van "cybernetisch" (Grieks "kybernetes" =stuurman: cybernetica= de wetenschap die besturingsmechanismen,de controle en werkwijze ervan, binnen zowel levende als mechanische systemen bestudeert)
en "organisme" (een biologisch wezen met een eigen stofwisseling en reproductievermogen)

Een androïde is een volledg synthetisch ,i.e. kunstmatig robotisch lchaam,met de kenmerkende (uiterlijke en mechanische) eigenschappen van een mens(andros= Grieks voor "mens"),vandaar: Androïde= mensachtige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zo lang er menselijke onderdelen nodig zijn om iets met gevoelens te kunnen doen, zou ik kiezen voor cyborg in plaats van androïde.

Volgens mij wordt de grens meestal gelegd bij de aanwezigheid van biologische hersen-onderdelen, maar als je onderstaande link leest, zul je zien dat androïde ook gebruikt wordt voor cyborg. Androïde zegt meer over de vorm (ziet er uit als een mens), cyborg zegt meer over de functie (bevat menselijke onderdelen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als gretig SF lezer (nog steeds ), ga ik voor de cyborg, al kan ik jouw uitleg over wel emoties voelen en er niet naar kunnen handelen niet te rijmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het helemaal met je eens .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nergens staat genoemd dat er niet naar de emoties gehandeld kan worden...
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,maar als jij zegt dat de cyborg wel emoties kan voelen, maar het denken en handelen compleet computer gestuurd zijn, mag je toch aannemen, dat het denken en handelen geheel rationeel zal zijn, wat emoties uiteraard niet zijn en niet door de emoties wordt gestuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vertalen van de emoties vanuit de menselijke hersenen naar de computer zou een experiment zijn.
De computer zou heel primitieve interpretaties maken van de prikkels vanuit het (restantje) brein. Deze "emoties" zouden dan weldegelijk worden overwogen bij de handelingen van de cyborg/android.
Het is natuurlijk ook allemaal maar puur hypothetisch...
zoiets als dit ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut cyborg.

Zie het verschil: de bovenste is (cy)Borg, mens vermengd met machine. De tweede is android, machine gemaakt naar het beeld van mens.

Toegevoegd na 45 seconden:
Met dank aan Star Trek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Maar als het nu computergestuurd is, en niet door het menselijk brein?
Maakt het dan geen android? Of op zijn minst een tijfelgeval?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, zodra delen van een mens gebruikt worden, is het geen android. Om bij het voorbeeld te blijven: de Borg worden in Star Trek, zolang ze in verbinding staan met de hive, volledig door de hive bestuurd, niet door hun eigen brein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik ken ze. :) Dus, bijvoorbeeld, Dragonball zit fout volgens jou, met hun androïden gebouwd in een menselijk lichaam, met bloed en al, die zelfs in staat zijn kinderen te krijgen?