Wat is een gemiddelde levensduur van een laptop?

4 jaar geleden kocht ik een VAIO (Sony) laptop. Ik had eigenlijk wel verwacht dat zo'n duur apparaat minimaal 5 jaar mee kon, zonder dat zich problemen voordoen. Ook omdat het toch een redelijk (dacht ik) hoogstaand merk is.
Voor mijn studie had/heb ik een laptop nodig waarom grote grafische programma's moeten kunnen draaien, vandaar viel mijn keuze op een Vaio. (FE31H)

Nu kan ik niet meer vast internetten (omdat de poort kapot is), draadloos internet hapert nu ook en werkt dramatisch slecht. En ik kan al jaren niet zonder stroom op de laptop werken.

Ik had veel eerder mijn poot stijf moeten houden bij de winkel waar ik hem heb gekocht. Maar in de winkel doen ze alsof ik 'dom' ben en Sony/Vaio kent hun eigen laptop code geeneens! Ik weet in ieder geval wel dat ik niet snel weer een VAIO zou kopen. Hij is me behoorlijk tegen gevallen. Maar misschien heb ik het gewoon net verkeerd getroffen...
... maar om een lang verhaal kort te houden, mijn vraag is dus vooral; wat de gemiddelde levensduur van een laptop is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
19K

Antwoorden (5)

Laptop gemiddeld 3 jaar,
Computer gemiddeld 5 jaar,

Echter een VAIO vind ik een uitzondering die mag van mij wel wat langer mee gaan dan 3 jaar..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks, voor je antwoord! En ja, dat vond ik dus ook... dat een VAIO wel wat langer mee mag gaan. Ze zijn pokkeduur!
De technische levensduur van aan laptop is zo'n 5 jaar.

"De technische levensduur van computers, dan spreek ik over desktops, ligt op 6 tot 8 jaar omdat ze statisch zijn en niet constant overal mee naar toe genomen worden. Laptops daar in tegen wel. De technische levensduur bij intensief gebruik zal rond de 4 tot 5 jaar liggen."
rose
13 jaar geleden
een accu vind ik een slijtage onderdeel, deze zijn makkelijk te vervangen. Verder: weet je zeker dat je falende internetverbinding een hardwarematig probleem is? Heb je de laptop al eens terug gebracht naar de fabrieksinstellingen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werk zelf voor een service punt in een grote keten en kan je zeggen dat je een economische levenduur heb van 4 tot 5 jaar en maar een half jaar op een batterij.
Maar de economische duur geldt alleen voor interne onderdelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De technische levensduur is al sneller achterhaald, maar dat hangt van de toepassing af (voor eenvoudige applicaties zal de technische levensduur een stuk langer zijn dan intensieve applicaties).
De praktische levensduur (slijtage) van een laptop hangt van het gebruik af (op een vaste plek, vaak onderweg/in beweging, stof en vuil, etc etc).

Zowel de technische levensduur als de praktische levensduur van een laptop ligt tussen 2 en 4, hooguit 5 jaar. Afhankelijk hoe je met je laptop omgaat, houdt hij het dus ook langer uit. Het enige voordeel van een merk-laptop is, dat je ook na 2-3 jaar nog reserve onderdelen kan krijgen en ze wellicht een beetje duurzamer gebouwd zijn.