waar kan ik meer leren over het aansluiten van Harddisks op een pc?

Ik sloop nogal veel pc's uitelkaar.
Om veel mensen gratis aan een pc te helpen, stel ik vaak van oude onderdelen een pc samen.

Alleen heb ik vaak dat als ik een HD wil aansluiten icm een dvd speler, dat de pc dan de HD niet meer accepteert, ik zet dan de de dip switches op slave maar vaak help dit ook niet.

Zag vandaag dat je ook in de bios het e.e.a kan veranderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

Je hebt 2 ide aansluitingen waar je 2 apparaten op kan aansluiten. Dat is 4 in totaal. Zet de HD op de eerste ide en de cd/dvd op de 2e. Dus niet via de zelfde kabel op een poort.
Laat het bios zelf zoeken en vergeet niet de wijzigingen op tel slaan. Dus:
- inbouwen
- booten met del ingedrukt zo dat je in het bios komt
- Bios zelf laten zoeken. (heet meestal autodetect)
- save and exit
Gaat in bijna alle gevallen goed.

Toegevoegd na 4 minuten:
Moeilijk om nog iets te leren over die ouwe beestje. Daar zijn geen boeken meer voor of zo. Gewoon hier vragen. Zit altijd wel een ouwe knar die nog weet hoe dat moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er valt weinig te leren op dat gebied tegenwoordig vroegah
moest je soms met de hand nog cylinder heads en sector instellen maar dat is tegenwoordig niet meer aan de orde in het bios.
dat probleempje van schijven die op slave en master niet meer gezien worden herken ik wel maar meestal is dat met een reboot wel op te lossen.
of desnoods op de andere IDE poort
ander kabel etc vaak lost het zich wonderbaarlijk op
ik ben dan zo van ach het werkt ;) niet je hoofd over breken
capthavoc
13 jaar geleden
De ultieme bron van kennis over hardware is Scott Mueller's Upgrading and Repairing PC's:

http://www.selexyz.nl/product/9780789739544/mueller-s-/upgrading-and-repairing-pcs-19-e/

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook tweedehands:

http://www.2dehands.be/boeken-strips/boeken/computer-internet/scott-mueller-s-upgrading-and-repairing-76713901.html
rose