Welke handelingen verricht Windows als je met de rechtermuisknop op een map klikt?

Dat duurt vaak erg lang. Blijkbaar doet Windows iets wat dan even tijd kost. Doe je 't ZELFDE direct daarna nog een keer, dan duurt 't niet lang meer. Dan heeft ie blijkbaar iets gecached ofzo.

(Win XP, SP3, nieuwste updates. Maar jaren geleden zag ik 't zelfde euvel ook wel eens bijv. al bij Windows 98, Windows 2000, etc.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (7)

Windows kijkt bij het klikken op de rechtermuisknop eerst op wat voor object je klikt (bijvoorbeeld: op een website of op een icoontje) en gaat dan zoeken welke acties er beschikbaar zijn. Buiten de standaard opties kopieren en plakken kun je namelijk nog een hoop programma's installeren (zoals winrar) die opties toevoegd aan het menu'tje. Ook heeft elk programma zijn eigen set aan menu items. Als dit eenmaal voor dat object is opgehaald blijft Windows dat onthouden (dus cachen inderdaad). Dit zal altijd wel blijven tenzij je computer zo snel is dat je het verschil niet meer merkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan de hoeveelheid Shell Extensions die je geïnstalleerd hebt. Dit zijn programma's die zichzelf een plaatsje in het menu van de verkenner hebben gegeven. Die moet ie per bestand / map laden. (bijvoorbeeld: Toevoegen aan archief (winrar))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het rechtsklikken gaat Windows na welke acties er op het object dat je aanklikt van toepassing zijn (dus in het register gaat hij kijken wat voor object het is, welke standaard acties er zijn en welke aanvullende applicaties er geinstalleerd zijn om iets met het object te doen). Daarnaast is er nog de optie: Openen met, welke z'n eigen zoektocht door het register oplevert.

Er zijn nu een paar verschillende redenen waarom rechtsklikken langzaam tot een reactie leidt:
a. Het register is sterk gefragmenteerd, waardoor stukjes over de hele hardeschijf moeten worden afgezocht.
b. Er zijn te veel verschillende applicaties geinstalleerd die Windows aan dit object (een map) wil hangen.
c. Je register is te groot geworden om goed te doorzoeken. Dit hangt een beetje samen met b.

Een oplossing kan zijn:
a. Defragmenteren van je hardeschijf
b. Een Registry Clean programma gebruiken om overtollige entries op te schonen.
c. Ongebruikte of onnodige tools te deinstalleren.

SP3 voor XP schoont overigens al een stuk van je registry op en maakt hem aardig wat sneller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen dat je virusscanner met die map aan de slag gaat, dat kan soms minuten lang duren...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minuten is overdreven (in mijn geval), maar soms iets van een halve minuut wachten gebeurt volgens mij wel eens. Zou 't mogelijk zijn om de actie 'scannen bij rechtsklikken' uit te schakelen zijn? (Ik ben zo'n optie nog nimmer tegen gekomen bij Symantec Corporate Edition 11, althans.)
Bij mij duurt dit nooit langer als 3seconden, behalve als me PC vast is gelopen. In dat geval lijkt het een kleine handeling, maar heeft je computer echt alles nodig omvast te lopen (lekker nuttig...) Mischien je Pc vaker in slaapstand zetten, dan gan dit soort dingen sneller, want dan leegt hij zijn Cache niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik laat m'n PC 24h per dag aan staan ('s nachts werkt ie ook). Dat helpt dus niet.
Windows kijkt/zoekt inderdaad naar de programma's die in de rechtermuisoptie worden weer gegeven. Indien deze programma's niet meer te vinden zijn, zal windows pas na een time-out het menu laten zien. Aangezien een nieuwe shell geopent wordt, wordt dit bovendien nog gecheckt door de virusscanner. Dit maakt het niet sneller.

Naast ontbrekende of verkeerd geinstalleerde software, zorgen ook niet-aangesloten (netwerk)printers en niet-aangesloten netwerkmappingsvoor een behoorlijke vertraging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou Windows naar printers of mappings gaan zoeken als ik rechtsklik op een map?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, waarom. Goeie vraag. Er zijn wel meer zaken in Windows die misschien logisch zijn, maar niet voor iedereen herkenbaar. Misschien weet de ontwikkelaar niet eens dat dit gebeurd.... Waarom heb ik verschillende Office versies nog altijd dezelfde fouten als 10 jaar geleden en 3 versies terug? Waarom eenvoudig als het Windows kan? ;-)
windows zoekt alle opties die je kunt gebruiken omdat het up to date moet blijven :)