Ik krijg een Blue Screen als ik XP op mijn laptop wil installeren waar nu Vista op draait, wat te doen?

Als ik de cd erin doet checkt ie eerst zoals normaal alle driver enzo, en voordat hij begint met de echte setup krijg ik een bsod. Na wat zoeken heb ik gevonden dat xp niet SATA compatibel is en ik in mijn bios SATA op auto-detect moet zetten. Maar aangezien ik bij de 'advanced' tab in mijn bios moet kijken, en ik geen advanced tab heb in mijn bios, kan ik dat dus niet instellen. Een andere optie was een geslipstreamde versie van mijn installatie cd te maken, maar dat duurt me te lang en heb ik echt geen zin in.

Ik wil xp erop zetten om te kunnen dualbooten. sinds ik een spel speel die gecodeerd is in C++2005, en windows vista heeft daar slechte compatibiliteit mee, wat vaak leidt tot dat het spel afsluit zonder een foutcode.

Ik heb een laptop van HP

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Probeer eens de SATA/Storage drivers van HP in te laden bij installatie van Windows XP. Als je net bent gestart met de XP installatie zie je onderaan in beeld een melding verschijnen dat je op een sneltoets moet duwen voor drivers van een diskette te laden.

Zet de benodigde drivers even op een extern medium (beste kun je even een externe floppydrive regelen).

En anders moet je inderdaad de drivers in je XP cd slipstreamen.

Verder kan het ook nog zijn dat je de SATA modus op Compatible zetten (als er Enhanced staat moet je dit uitzetten voor xp!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn weten ondersteunt de Vista-installatie ook geen SATA. Althans, toen ik dat laatst op een andere laptop opnieuw probeerde te installeren wed de harde schijf niet herkend. Echter kwam er toen ook geen BSOD tevoorschijn. Ik kreeg enkel de mogelijkheid aangeboden om zelf stuurprogramma's voor de SATA te laden (alsof ik wist welke stuurprogramma's ik daarvoor nodig had).

Uiteindelijk heb ik maar een Ubuntu Linux live-CD gedownload, die met UNetbootin op een USB-stick geplaatst en daarmee de laptop opnieuw gestart. Die herkende de SATA-schijf tenminste wel meteen en zo kon ik in elk geval nog gegevens van de schijf veilig stellen op een externe USB harddisk. Daarna heb ik Ubuntu als besturingssysteem op de laptop gezet en dan kun je er tenminste weer iets mee.

Maar ik vrees dat dit voor jou geen oplossing zal zijn, want dan zou jouw spel ook onder Linux (misschien via Wine) moeten werken.

Maar ik denk wel dat ik een andere oplossing voor je heb. Waarom zou je niet via virtualisatie de Windows XP installeren. Zo kun je onder Vista bijvoorbeeld Microsoft Virtual PC installeren. Dit raad ik aan omdat dat gratis is. VirtualBox is ook gratis voor privé-gebruik, maar VMWare (doorgaans de beste optie) is een betaald product.

Nadat je bijvoorbeeld Virtual PC hebt geïnstalleerd kun je daarin virtueel een ander besturingssysteem installeren. Dan start je dit besturingssysteem eigenlijk gewoon via een snelkoppeling op je Windows Vista-bureaublad. Dan ben ik erg benieuwd of de Windows XP-installatie dan nog steeds een BSOD geeft tijdens het installeren. Dat verwacht ik dan namelijk eerlijk gezegd niet.

Ik moest hieraan denken omdat in Windows 7 ook een Windows XP-modus is ingebouwd. Dat is eigenlijk ook een VirtualPC-image van Windows XP die je dan opstart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, ik wist niet dat je dat al had geprobeerd. Ik ben benieuwd wat voor een spel dit is als het al zo tegen hacken beschermd moet worden (en niet lekker draait onder Windows Vista).