Geluidsdriver weg, hoe kan ik zorgen dat mijn geluid weer werkt?

Na een computercrash is mijn geluid verdwenen, ik heb Vista. En als ik het geluid harder of zachter zet geeft de computer een melding: Geen apparaat voor geluidsweergave geïnstalleerd.
een "Help" functie zei dat ik mijn Updates moest bekijken en instaleren, dat heb ik gedaan maar heeft niet geholpen. Hoe kan ik aan de juiste driver komen (als dat het probleem is)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

als je een standaard computer hebt, (geen zelf in elkaar gezette) dan zou je makkelijk kunnen kijken naar het merk en type. vervolgens even in google invoeren gevolgd door de woorden: audio driver.

(bij voorkeur op de site van het merk waarvan je computer is)

en grote kans dat je hier resultaat op ziet..

mochten er meerdere drivers naar voren komen.

dan is het een kwestie van Trial and Error. (allemaal bij langs totdat je de goede hebt)

Succes!

Toegevoegd na 13 minuten:
Is de oorzaak van die computercrash bekend?

Komt zomaar in me op dat er misschien ook een kans is dat je audio (op moederbord neem ik aan) niet meer werkt. en dat dat voor een conflict zorgde?

mochten alle antwoorden niet helpen, zou je altijd nog kunnen overwegen een audiokaart te kopen, die zijn volgens mij ook niet erg duur.

Toegevoegd na 14 minuten:
+ dat je meteen de goede drivers hebt voor je audio ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

via internet kun je de driver die bij jouw computer hoort zoeken en vervolgens downloaden. Niet moeilijk dus.
13 jaar geleden
Meestal volstaat om naar Control Panel->System->Hardware->Device Manager te gaan.

Hier kun je de driver zien die is geinstalleerd. Gooi de huidige driver allereerst eens weg, en doe refresh (of reboot). De Plug&Play zal een juiste driver installeren. Als dat niet werkt, kun je in Device manager eens zien wat voor foutmelding je hebt, wellicht brengt dat je op een idee. Daar kun je ook type etc zien, en op de website van de fabrikant een recente driver downloaden.