Ik heb een wit blokje op mijn scherm wat is dit hoe krijg ik het weg en is het gevaarlijk?

Met een zwarte achtergrond

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (1)

Dode pixels op je monitor oplossen
Heeft een pixel op je monitor altijd een verkeerde kleur, dan heb je misschien te maken met een dode pixel. Bij een dode pixel op je scherm zie je dat één van de beeldpunten geen licht geeft en dus altijd zwart is. In veel gevallen straalt een pixel constant de verkeerde
kleur uit, bijvoorbeeld wit of blauw. Dit komt voor bij onder andere LCD en OLED schermen.

Dode of vaste pixel?

Een dode pixel is een defect aan het scherm en kun je niet zelf oplossen. Is een pixel altijd zwart, ook als de omliggende pixels een andere kleur hebben, dan heb je helaas een dode pixel. Maak gebruik van de garantie die op je monitor zit.
Heeft de verdachte pixel een andere kleur dan zwart, dan is er sprake van een vaste pixel en kun je het probleem in sommige gevallen zelf oplossen.

Vaste pixel los maken?

Je kunt een vastzittende pixel losmaken door heel snel verschillende kleuren op het scherm af te wisselen. Er zijn verschillende tools en websites waarmee je dit kunt doen. Zelf gebruik ik hiervoor JScreenFix. Een gratis website die precies doet wat je nodig hebt, namelijk het razendsnel afwisselen van verschillende kleuren om de dode pixel heen, tot wel 60 keer per seconde voor iedere pixel. Volgens de website werkt dit in meer dan 60 procent van de gevallen. Het gebruik van deze tool is erg eenvoudig en zeker het proberen waard:

Ga naar JScreenFix.com
Klik op 'Launch JScreenFix'
Sleep het grijze vierkant over de vaste pixel en hou dit scherm open voor minimaal 10 tot 20 minuten.