Hoe kom je achter het besturingssysteem van een computer waar je nog geen hdd of ssd in hebt zitten?

Ik heb sinds kort een betere pc gekregen, maar ik moet dan wel alles van de oude overzetten is de nieuwe pc. (harde schijf grafische kaart etc.) Ik weet alleen niet of die computer ook windows 10 heeft zo als ik nu heb en dus loop ik gevaar als ik de hdd meteen overzet dat de pc niet meer werkt. Dus mijn vraag is wat moet ik doen om er achter te komen wat voor een besturingssysteem ik op mijn nieuwe pc zit. (ik kan ook een ssd er in stoppen, maar ik heb gelezen dat ik dan als nog het besturingssysteem moet weten.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
LeonardN
5 jaar geleden
Even voor je idee. ZIt hier achter een PC uit 2006 die van XP naar 7 naar 10 is gegaan en ondertussen ook een aantal keer Linux op heeft gezeten (als dualboot zodat je met opstarten kan kiezen of je Windows of Linux wil). Eigenlijk kan je het OS helemaal los zien van je PC.

Antwoorden (1)

Als er geen HDD of SSD in je PC zit, maakt het niet uit welk OS er ooit opstond. Vaak kan je van Windows XP tot Windows 10 op die PC zetten of Linux of wat dan ook (behalve Mac OS, hoewel met wat gekonkel schijnt dat ook te kunnen). Hoe dan ook wat je nu moet doen is een lege SSD in dat systeem aansluiten en een Windows key kopen op een andere PC en daar ook even een Windows 10 schijf/USB-stick voor maken met de tool die MS je geeft.

Hier de tool:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Zo kan je voor een tientje of twee een key kopen:
https://www.google.nl/search?client=opera&q=windows+10+key&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Zo doe ik het altijd.
---
En dan maakt het geen donder uit of er Windows 10 of Windows Vista of wat dan ook op stond. Een HDD waar nu al een Windowsinstallatie opstaat zo over zetten zou ik niet doen. Wellicht dat het werkt, maar geeft grote kans op fouten en zal waarschijnlijk ook niet lukken qua licentie.
---
Daar kom je niet achter/dat maakt niet uit/bijna alles kan er op.
Enige manier als je er echt achter wil komen is de oude HDD/SSD zoeken en vanaf daar opstarten.
Toegevoegd op 09 januari 2019 15:27: tekst