Hoe en waar kan ik de nieuwste Windows 10 het beste kopen?

Hi! Ik heb onlangs een nieuwe PC gekocht waarop ik graag de nieuwste en geen gehackte versie van Windows erop wil hebben, het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk.
Ik kwam op een forum allerlei dingen tegen over OEM en Retail. Daarnaast kwam ik via Google Shopping meerdere producten tegen van Windows 10 voor slechts 20eu, vaak via sites die er wat minder geraffineerd uitzien. Ik weet dus niet wat bijvoorbeeld beter is tussen OEM en Retail en welke ik zou moeten nemen. Iemand die me kan helpen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.1K
BonBonvanJohn
5 jaar geleden
Er is in principe geen (gebruiks)verschil tussen OEM en Retail echter de OEM versie wordt meestal bij een kant en klare computers of laptops geleverd. Daar hoef je meestal ook geen productcode op te geven want dat haalt ie uit de BIOS. Tenminste als het te installeren besturingssysteem overeen komt met het originele systeem wat er op stond. Retail versie is wat meestal geïnstalleerd wordt op zelfbouw computers. daarbij wordt de productcode los meegeleverd. OEM wordt na activatie 'officieel' gekoppeld aan het systeem. Retail zou je mogen meenemen naar een eventueel volgend systeem.
LeonardN
5 jaar geleden
Heb vaak zat een key gekocht voor 20-30 euro geen problemen mee gehad.

Antwoorden (3)

Voordat je aan de slag kunt gaan, heb je eerst een licentie nodig voor het installeren van Windows 10.
Volgens Kieskeurig kun je Windows Home het beste hier kopen:
https://www.digitallicense.nl/windows-10-home-retail
Prijs € 22,50.
De site zegt zelf gegarandeerd de allerlaagste prijzen te hanteren.
Cijfer Trustpilot: 9.4 / 10.

OEM-versie: niet overdraagbaar op een andere computer. Daarom zijn de prijzen lager dan die van de retailversies.

Vervolgens download je het hulpprogramma voor het maken van media. Zie de onderstaande instructies voor meer informatie over het gebruik van het hulpprogramma.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
SimonV
5 jaar geleden
Als je een garantie wilt hebben op dat het legaal is zou ik het bij Microsoft zelf doen.

Maar op het internet zijn ze goedkoper te vinden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Pas op voor OEM-versies, wat je nodig hebt is Retail Windows 10, je kunt het voor € 9,95 kopen op https://directlicensie.nl/product/windows-10-pro/