Trage computer na update windows 10 verhelpen hoe ?

Na de update van windows 10 eergisteren , start mijn computer ontzettend traag op ... Wat nu te doen ? Ben al naar een eerder gemaakt herstelpunt gegaan doch dat helpt niet .... Wat moet ik nu doen ? Als ik ga kijken naar herstel , dan zou hij ontzettend veel app eraf gooien die ik dan manueel weer moet gaan zoeken en installeren .... Hoe krijg ik mijn computer terug op normale snelheid , nu duurt het opstarten alleen al een 6 minuten

5.7K
SimonV
7 jaar geleden
Met Autoruns kun je alle programma's en processen zien die bij opstarten ingeschakeld worden.
Misschien zie je dan welk (onbekend) programma of welke service de computer vertraagt. https://technet.microsoft.com/nl-nl/nl/sysinternals/bb963902.aspx?f=255&MSPPError=-2147217396
BarendV
7 jaar geleden
Je kunt softwarematig van alles proberen, maar wil je echt dat je systeem binnen 15 seconden opstart dan moet je toch overwegen om je harddisk te (laten) vervangen door een SSD.

Het beste antwoord

Theoretisch zou het verwijderen van de laatste update moeten helpen.
Klik op “Start –> Instellingen –> Bijwerken en beveiliging”.
Via de link "Geschiedenis van uw updates" weergeven is te zien welke updates zijn geïnstalleerd. Je laatste updates zijn te verwijderen via de link "Installatie van updates ongedaan maken".
Ook te bereiken via het configuratiescherm, onderdeel "Programma’s en onderdelen", taak "Geïnstalleerde updates weergeven". Rechtermuisklik op de betreffende update, optie Verwijderen.

Alternatief 1

Type Windowstoets + R, daarna MSCONFIG.
Kijk bij tabblad "Opstarten" of daar iets onbekends bij staat.

Uitgebreider: met Autoruns kun je alle programma’s en processen zien die bij opstarten ingeschakeld worden.
Misschien zie je dan welk (onbekend) programma of welke service de computer vertraagt.
https://technet.microsoft.com/nl-nl/nl/sysinternals/bb963902.aspx?f=255&MSPPError=-2147217396

Alternatief 2

Kijk in het logboek. Om Logboeken te openen, typ het woord gebeurtenis in het zoekvak en druk op Enter.
Of ga naar het logboek door met de rechtermuisknop op "Deze computer" te klikken en te kiezen voor Beheren. Klik vervolgens op het kruisje voor Logboeken om de verschillende logboeken weer te geven.
De logboeken "Systeem en Toepassingen" zijn het meest interessant. Dubbelklik op een fout en lees de beschrijving.

Toegevoegd na 24 minuten:
Kleine kans dat het helemaal niets met updates te maken heeft, maar met malware.
Te checken met AdwCleaner en Malwarebytes.
http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/
https://nl.malwarebytes.org/downloads/
SimonV