Wat wordt er concreet bedoeld met kennis van HTML EN CSS in een vacature?

Ik zie in een vacature staan: goede kennis van HTML, CSS en Photoshop zijn een pre. Wat wordt er concreet bedoeld met HTLM EN CSS? Wat is CSS?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor CSS zie het antwoord van Cryofiel
HTML is de "taal" waarmee je de webpagina schrijft en waarbij je soms (redelijk vaak) CSS gebruikt voor de fijne kneepjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je de globale betekenis al niet weet hoef je ook niet te solliciteren.

Het beste antwoord

CSS staat voor Cascading Style Sheets.

Met CSS kun je op een vastgestelde manier de opmaak van webpagina's weergeven. Je kunt bijvoorbeeld met CSS het lettertype, de kleur, de marges en alle overige opmaak aangeven voor een kopje, voor de hoofdtekst, of voor een specifiek stuk tekst.

Toegevoegd na 4 minuten:

Eén van de voordelen blijkt als je een website hebt waarin je op elke pagina sommige woorden een kleurtje wilt geven. De "oude" oplossing is bij elk woord dat een kleurtje moet hebben aan te geven dat dat woord (bijvoorbeeld) rood moet zijn. Dat moet je dan bij elk gekleurd woord op elke pagina van je site aangeven: "dit woord moet rood zijn".

Stel nu dat je je later bedenkt, en dat je die woorden oranje wilt maken... dan heb je een boel werk te doen... en voor je het weet vergeet je een woord, dat dan dus toch nog rood blijft...

Met CSS kun je aangeven dat die woorden de "class" 'gekleurd' moeten hebben. Je mag zelf een andere naam voor deze CSS-class bedenken, ik heb nu voor 'gekleurd' gekozen. In één CSS-bestand geef je dan aan dat 'gekleurd' staat voor een rode tekstkleur. Vanaf elke HTML-pagina verwijs je naar dat CSS-bestand.

Als je het op deze manier hebt opgezet, en je bedenkt je later dat je geen rode tekst wilt hebben maar oranje tekst, hoef je maar op één plek de tekstkleur te veranderen, namelijk in je CSS-bestand. Elk gekleurd woord op elke pagina verandert nu automatisch van rood naar oranje.

Cryofiel