Kan ik de OS overzetten op een nieuwe schijf?

Harde schijf in m'n laptop waar Windows op staat begint het te begeven. Ik wil er een SSD in gooien, maar hij draait nu dus de Windows die er bij de fabrikant op gezet is. Heb ik nooit een CDtje bij gekregen. Valt er iets te verplaatsen? Of moet ik Windows gewoon opnieuw kopen?

Ik had eerst het idee om een image te maken, maar ik weet niet hoe ik alleen de OS kan selecteren en niet alle andere onzin die erop staat. Programma's installeer ik allemaal opnieuw. Het gaat echt alleen om Windows.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je en SSD koopt zit daar meestal kloon software bij. Hiermee kan je de huidige installatie volledig klonen en op de SSD zetten. Er gaat niets verloren en het werkt eigenlijk allemaal vrij eenvoudig.
Let dus even op bij aanschaf dat de software ( of in ieder geval de key) er bij zit.
Overigens moet je waarschijnlijk officieel wel een nieuwe licentie kopen omdat je waarschijnlijk een OEM versie van Windows hebt. Een dergelijk versie mag niet op een andere computer gezet worden. Het vervangen van een harde schijf ziet Microsoft als een nieuwe computer.

Toegevoegd na 13 minuten:
Bij het klonen kan je er overigens voor kiezen alleen je OS te klonen en niet de programma's en bestanden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk, dankjewel. Dat klonen lijkt me perfect voor een schone start. Wat een onzin dat Microsoft elke nieuwe harde schijf als nieuwe computer beschouwt.
Ik lees dat het mogelijk om gebruik te maken van een externe harde schijf om mee te klonen. Weet jij hoe ik zoiets aanpak?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Het vervangen van een harde schijf ziet Microsoft als een nieuwe computer." Dat is helemaal niet waar. Een moederbord ziet MS als een nieuwe PC. Heb zo vaak een andere HDD/SSD etc vervangen als bootschijf. Zelfs als het een probleem op zou leveren kan je gewoon bellen naar MS met het verhaal dat je alleen een HDD/SSD hebt vervangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://tweakers.net/nieuws/41256/nieuwe-windows-licentie-nodig-bij-nieuw-moederbord.html