erg vertraagde maar recente laptop, oorzaak/oplossing voor dit probleem?

Ik stelde een week geleden al een vraag over mijn probleem, zie:

http://www.goeievraag.be/vraag/computers-internet/hardware/erg-vertraagde-relatief-recente-laptop.511605

Men heeft mij er toen op gewezen dat slechts 2,91gb van m'n 8gb aan geheugen bruikbaar waren omdat ik een 32bits besturingssysteem had geïnstalleerd terwijl ik een 64bits besturingssysteem nodig had. Nu ben ik dan ook een windows 8 64bits gaan hopen in de winkel in de buurt, maar mijn probleem is helemaal niet opgelost. Het is namelijk net hetzelfde als ervoor, ook al staat er nu de juiste windowsversie op.

Heeft er iemand een idee aan wat dit zou kunnen liggen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Druk op het windows logo en R toets tegelijk. Als het goed is komt er een schermpje tevoorschijn. Typ in dit schermpje msconfig en druk dan op enter. Er komt nu een andere schermpje en klik daar op computer starten en dan op geavanceerde opties. Hier kan je aangeven hoeveel geheugen je computer maximaal mag gaan gebruiken. In jouw geval 8gb, maar het beste is om gewoon het hokje maximaal geheugen aan te vinken.

Als je nu een nieuwe windows hebt geïnstalleerd moet je ook eerst je drivers goed installeren om windows optimaal van de hardware gebruik te laten maken. Zoniet: geen goede performance. Als ook dat niet helpt zou ik eens een grondige scan van de harddisk doen, eerst vanuit de windows RE omgeving met chkdsk en daarna ook vanuit windows een diagnostic scan. Als dat ook geen uitkomst brengt moet je op de momenten dat je laptop traag is eens diep in het taakbeheer kruipen om de bottleneck op te sporen. Het kan gewoon zijn dat je een trage laptop hebt. Merk op dat laptops sowieso trager zijn dan desktop-pc's met gelijke specs. De specs mogen dan wel gelijk zijn, in werkelijkheid zijn de prestaties niet te vergelijken omdat een laptop kleiner is en dus moeilijker gekoeld wordt. Dezelfde specs moeten het dus stellen met een zuiniger platform. Het resultaat is dat een laptop in feite maar zo snel is als een desktop-pc van 2 jaar ouder. Leg daar Moore's Law naast en je weet genoeg.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100