Is een back-up gekoppeld aan het systeem waar je een back-up van maakt?

Ik krijg regelmatig een computer of laptop binnen van iemand die opnieuw geïnstalleerd moet worden. Nu begint dit nogal een saai routineklusje te worden waarbij het meeste werk in het installeren van antivirusprogramma's en officepakketten zit.

Kan ik ook een back-up maken van een schoon systeem met benodigde software en deze gebruiken op andere computers?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja dat kan, alleen moet je wel rekening houden met andere instellingen en drivers die tijdens de eerste installatie gebruikt zijn. Daarnaast mag je de softwarelicenties niet kopieren naar andere systemen om deze te verkopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet een back-up. Wat je wel kan doen is gewoon de software op server zetten met een installatie script. dat kun je dan gewoon distribueren naar de pc's die je gaat herstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast het schrijven van scripts en distributiesoftware kan je ook een image (kloon) maken van een schoon systeem en die kopieren naar een ander systeem. Dit kan echter alleen als de machines gelijk zijn aan hardware i.v.m. de drivers of als een installatiescript de juiste drivers installeert.

Dot wordt ook gedaan door leveranciers die veel pc's verkopen, zoals DELL. Ze maken dan systeemimges die ze verspreiden over de systemen.

Als je vaak dezelfde PC's binnen krijgt is het wel handig om een image van het systeem te maken. Als de gebruiker weer iets verkeerds doet zet je zo de vorige versie terug. Dat kan bijvoorbeeld met de gratis software "Reflect" (van Macrium) die het truukje zelfs op draaiende pc's kan uitvoeren.

Toegevoegd na 2 minuten:
(nb. ik zie dat het niet gratis is, ik heb kennelijk een trial versie. Maar het werkt wel goed op dezelde pc). In dit geval is de backup/image wel gekoppeld aan de PC.

Toegevoegd na 7 minuten:
JE zou ook eens kunnen kijken naar "Dekstop Authority", zie schermafdruk.