windows xp verdwijnt, moet ik nu een nieuwe laptop kopen, of kan ik het kosteloos omzetten naar iets anders (beters), en hoe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
windows xp heeft geen ondersteuning meer maar je kunt gewoon xp op je pc houden.
Ritsuka
10 jaar geleden
komen inderdaad alleen geen updates meer voor, maar het werkt nog wel.
is alleen steeds minder software voor.
SimonV
10 jaar geleden
Grootste probleem is dat beveiligingsfouten in Windows 7 en 8 nog opgelost worden en identieke fouten in XP niet meer.
SimonV
10 jaar geleden
Zie ook http://kassa.vara.nl/actueel/diginieuws/artikel/nieuws/zaterdag-in-kassa-microsoft-windows-xp-vatbaar-voor-virussen/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste is even te zeggen welke laptop je hebt (in deze vorm Merk : Typenr) of de specificaties hier neer te zetten. Zo kunnen we zeggen of je naar windows 7/8 kan of beter naar een Linux-variant kan gaan.
SimonV
10 jaar geleden
Hier staat ook het nodige: http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/overstap-windows-xp-naar-windows-81/
ronron1212
10 jaar geleden
Simon V zolang zijn xp werkt heeft hij geen probleem alleen geen updates. waarom je zelf zorgen maken de laptop is waarschijnlijk oud en zal over een poosje waarschijnlijk toch vervangen moeten worden.
SimonV
10 jaar geleden
Het gaat niet om updates (verbeteringen) van het programma, het gaat om updates betreffende het dichten van beveiligingslekken.
Een virusscanner kan niet verhinderen dat je pc gehackt wordt.
SimonV
10 jaar geleden
Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/veiligheid/beschermt-virusscanner-voldoende-beveiligingslekken.468042
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
XP overzetten naar een nieuwere Windows-versie is zonder kosten sowieso niet (legaal) mogelijk. Een laptop die je gekocht hebt met Windows XP zal aangeschaft zijn ergens tussen eind 2001 (introductie Windows XP) en half 2007 (introductie Windows Vista begin 2007), dus minimaal 6 jaar oud. Je kunt er eigenlijk wel van uitgaan dat deze niet geschikt is voor Windows 7 en/of Windows 8 en als dit wel geschikt zou zijn niet normaal werkbaar gezien de zwaardere eisen van deze besturingssystemen. Vanaf 8 april 2014 worden geen updates meer voor Windows XP uitgebracht waardoor eventuele beveiligingslekken niet meer gedicht worden. Zelfs door alleen met internet verbonden te zijn (bijvoorbeeld via je draadloze router) ben je dan al niet meer veilig. Overigens is XP al dermate gedateerd dat het nu eigenlijk al niet meer veilig is (zie bron)! Bronnen:
- https://www.security.nl/posting/360385

Antwoorden (2)

Google eens naar Linux. Dit is een gratis besturingssysteem met heel veel ondersteuning en veel gratis software. Ubuntu is het bekendst en de Mint variant daarvan lijkt nog het meest op windows. Linux is veel minder belastend voor je systeem ook omdat je geen anti-virussoftware nodig hebt. Linuxmalware bestaat (bijna) niet. Android voor je telefoon en tablet is trouwens ook en Linux-variant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker een optie, maar niet voor alle gebruikers weggelegd!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk alleen niet voor de gebruikers die bijvoorbeeld vast zitten aan Open Office of een ander pakket wat uitsluitend op Windows draait en zij nodig hebben voor hun werk. Ubuntu/Mint zijn niks lastiger dan windows 8 voor een XP gebruiker. Ik wil Internetten
> Ik klik op Firefox icoontje Dit geldt zowel voor een Ubuntu gebruiker als voor een Windows (XP) gebruiker. Voor een Win8 gebruiker kan het anders liggen (eerst uit Metro of moet juist naar Metro, of misschien heb je in beide interfaces een icoontje).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Open office draait prima op ubuntu. En als je zaken hebt die je specifiek op windows wilt draaien kan je altijd een virtuele machine in je ubuntusysteem openen. Als dat een windows xp machine is die geen toegang tot internet heeft is dat geen probleem.
SimonV
10 jaar geleden
Als je mensen enthousiast wilt maken voor Linux, zou het handig zijn als je aangeeft wat je nog wel en niet meer kunt hiermee.
Een buitenstaander heeft hier geen flauw idee van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan daar in feite alles mee. Alleen de manier waarop is anders dan in windows. En daar zit vaak het probleem qua compatibiliteit. Alhoewel, bij elke nieuwe versie van een distributie wordt dat probleem steeds kleiner.
Je hoeft niets, je kan gewoon zonder problemen XP blijven gebruiken, met een virusscanner en firewall ben je veilig genoeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee als windows 8, windows xp was dan had het wel windows xp geheten. Windows 95/98/ME
Windows 2000
Windows XP
Windows Vista
Windows 7
Windows 8