Waarom kan ik windows xp niet meer installeren nadat ik windows 8 heb geprobeerd?

Na Windows 8 te hebben uitgeprobeerd, wil ik weer terug naar Windows XP, omdat mijn computer Windows 8 niet trekt. Na formatteren krijg ik een melding dat de CD-ROM niet gelezen kan worden. Het schijnt dat er een 'beveiliging' door Windows is ingezet, zodat je niet meer terug kan naar een oudere versie. Weet iemand hoe ik deze beveiliging kan omzeilen?

10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kan je wel in je boot menu komen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het schijnt dat er een ‘beveiliging’ door Windows is ingezet, zodat je niet meer terug kan naar een oudere versie Kolder.
SimonV
10 jaar geleden
Als je als test even opstart met je CD van Windows 8 krijg je ook een melding dat de CD-ROM niet gelezen kan worden?
GZalm
10 jaar geleden
Ik kan in het bootmenu komen. Windows 8 kan ik wel opnieuw installeren. De CD-ROM kan gewoon gelezen worden. Alleen eerdere versies kan hij niet meer lezen. Zou het helpen als ik eerst Linux installeer en dan probeer om Windows XP er opnieuw op te zetten, of moet ik een nieuwe lege hardeschijf kopen?
SimonV
10 jaar geleden
Je kunt je XP-CD wel op een andere computer lezen? Bedoel je met CD-ROM de CD-drive of de CD-schijf?
GZalm
10 jaar geleden
Zolang er geen latere versie dan Windows XP op de computer heeft gestaan, kan de XP-CD gewoon gelezen worden. Wanneer er bijv. Windows 7 of 8 op heeft gestaan kan de XP-CD niet meer gelezen worden, ook niet na formatteren.
capthavoc
10 jaar geleden
onzin, je kan alleen niet over windows 8 heen installeren
het setup programma van xp zal dit niet herkennen vermoed ik
dat heb ik zelf niet kunnen proberen maar kan me er iets bij voorstellen. je moet de schijf leeg maken TWZ de partitie waar windows 8 op heeft gestaan
volgens mij kan je dat het beste doen met de windows 8 setup dvd
reparatie
dos prompt
type in
diskpart enter
en kijk welke partitie er zij en wlek je moet verwijdern en verwijder de partie waar win8 op heeft gestaan de rest hoeft niet perse
herstart, dan de xp cd rom er in en herstart opnieuw
De vrij ruimte zal daarna door de xp cd gewoon worden gezien als vrij ruimte.
installeren maar

Het beste antwoord

Formatteren hoeft niet voldoende te zijn om de harde schijf schoon te krijgen. Gebruik hiervoor een programma als DBAN (vanaf USB-stick of CD).
Hopelijk lukt XP installeren dan wel.

Overigens is het niet heel veilig XP na april te gebruiken als je er ook mee gaat internetten.

Toegevoegd na 14 minuten:
In principe is je schijf daarna net zo schoon als een nieuwe.
SimonV
10 jaar geleden
GZalm
10 jaar geleden
Na DBAN gebruikt te hebben is het gelukt om Windows XP weer te installeren! Bedankt voor de hulp!

Andere antwoorden (2)

Er zit geen beveiliging op de CD, maar elke windowsversie is zo geprogrammeerd dat je niet naar een oudere versie terug kunt.
Maar het kan wel, maar dan moet je je harde schijf formatteren, zodat er niets meer op staat. Je moet dan weer booten van je XP-CD.
ALLE gegevens die je wilt bewaren moet je dan wel ergens saven. Kan een heel werk zijn.
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
TS schrijft: "Na formatteren krijg ik een melding dat de CD-ROM niet gelezen kan worden."
Formatteren is dus al gebeurd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft niet eerst te formatteren. Je kan gewoon de installatie vanaf DVD starten, je krijgt dan gewoon vanaf de installatie procedure formatteren, maar ook een tweede OS installeren. Lijkt er meer op dat de DVD onleesbaar is.
Kunnen twee mogelijke oorzaken zijn.
Als eerste uw Cd is beschadigd/ of cd-rom station overleden.
Maar gezien de eerdere reacties lijkt me dat niet helemaal het geval.
Immers een schijf kan best wel leesbaar zijn maar verderop toch stiekem wat mankementen hebben.
Daarnaast kan het zijn dat u uw schijf niet goed hebt geformatteerd.

Beginnen even met de harde schijf.....
U zal dan helemaal van nul af aan moeten beginnen.
Niet alleen formatteren, maar daadwerkelijk ook uw partitie verwijderen en opnieuw aanmaken............

En nu uw Xp schijfje....
Probeer ( indien mogelijk ) de schijf van Xp eens te kopieëren op een usb stick en uw machine vanaf die stick te laten starten.
En kijk eens wat ze dan doet.
Ik vermoed dat u alleen maar het begin van de schijf kan benaderen, maar zodra de setupbestanden naar de schijf worden geschreven dat hij het dan moeilijk krijgt.
Immers optische schijven hebben ook niet het eeuwige leven.

Anders zal je even moeten toegrijpen op een andere Xp installatieschijf en dan weer van voor af aan opnieuw beginnen.

Een beveiliging voor downgraden van het OS bestaat er niet.
Immers dat is in strijd met bepaalde regelgevingen.
U bent wellicht geen eigenaar van het geinstalleerde besturingssysteem.
Maar slechts een licentie houder, maar u bent wel eigenaar van uw systeem.
U bent als eigenaar vrij om zelf te bepalen welk OS u wilt draaien.