mijn computer loop vast en dan krijg ik : your pc ran into a problem, wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je rare dingen gedaan met je pc, zoja wat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je de hele boel al eens uitgeschakeld en na een tijdje opnieuw opgestart? Dus de stekker uit het modem getrokken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik moet mijn processor overclocken voor mijn videokaart dan gebeurt het soms maar ook gewoon als ik bijv minecraft speel ofzoiets dan doet ie raar. Ik heb de boel al eens uitgeschakeld maar dat werkt ook niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zowieso processor overklokken is niet echt tof, beter is hogere processor of meer geheugen. Vervolgens is het dus een mem probleem, minecraft vragt veel graphisch dus werkgeheugen loopt vol. Eventuele tijd. oplossing: open msconfig; selecteer selectief opstarten; en opstarten (tabblad boven in scherm) vervolgens klik je alles uit behalve je virusscanner en geluidskaart. Hierna opnieuw opstarten. Succes!

Antwoorden (1)

Was het een BSOD? Zoja:

Lees eerst de rest van de tekst op het scherm, misschien zit daar iets bruikbaars bij. Kijk ook of er een foutcode wordt aangegeven.
Ga dan eens kijken in de map met minidumps (C:\windows\minidumps) en als je daar bestanden terugvind van hetzelfde tijdstip als de foutboodschap, analyseer deze dan met de Debugging Tools for Windows. Vaak zie je daar dan meteen tussen staan welke boosdoener de fout heeft veroorzaakt. Vervolgens kan je die driver of software updaten. Maar je hoeft uiteraard niet te wachten tot het misloopt, zorg ten allen tijde dat alles up to date is, zo voorkom je al veel van dit soort problemen. Een alternatief naast een update is een herinstallatie van de probleemsoftware of probleemdrivers.

Raak je er dan nog niet uit?

Dan kan het probleem nog een aantal andere oorzaken hebben, softwarematig (malware) of hardwarematig (harddisk, geheugenfouten, warmteproblemen, etc...)
Dus je hebt wel een aantal zaken te controleren.

Als laatste redmiddel zou je bij terugkomende BSOD's een systeemherstel kunnen proberen, maar dat is niet zonder risico's.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had mijn systeem naar een vorig punt gedaan en ik heb het nog steeds.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan de andere punten eens overlopen. Als het probleem zich dan nog steeds voordoet eens proberen achterhalen wanneer het probleem zich voordoet. Als dat bij het gebruik van bepaalde software is, deze installeren. Ook een controle op systeembestanden "SFC /SCANNOW" in de cli kan nuttig zijn. Registerfouten zijn dan weer zelden een probleem maar als alle voorgaande stappen niet helpen kan een registerschoonmaak misschien toch effect hebben. Nog steeds geen oplossing? Dan zit er niets anders op dan een volledige herinstallatie van windows. Als na een herinstallatie van windows het probleem zich nog steeds voordoet heeft dit ofwel te maken met veranderingen die je inmiddels hebt aangebracht, test het systeem dan grondig tussen elke verandering die je aanbrengt. Of het is echt een hardwareprobleem. In dat geval zal je het defecte onderdeel moeten lokaliseren en vervangen.