Windows 8 en Windows RT lijken op veel vlakken erg veel op elkaar maar Windows RT is toch voornamelijk ontworpen voor tablets en andere apparaten met touchscreen besturing.

Behalve dit zijn de verschillen klein en is het niet meer te noemen dan een update van Windows 8 die geschikt is voor touchscreen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt het dat je met Windows 8 RT geen flash bestanden kunt bekijken???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Windows RT is een uitgeklede versie van Windows 8, persoonlijk zou ik zeggen altijd de windows 8 versie nemen ook op een tablet en geen RT versie wil je niet tegen beperkingen aanlopen die deze met zich mee brengt en dat zijn er vele. Geen RT versie nemen is mijn advies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verschillen zijn ERG GROOT dit antwoord klopt niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
- Windows 8 heeft ook touch.
Windows RT is een uitgeklede versie van Windows 8, persoonlijk zou ik zeggen altijd de windows 8 versie nemen ook op een tablet en geen RT versie wil je niet tegen beperkingen aanlopen die deze met zich mee brengt en dat zijn er vele. Geen RT versie nemen is mijn advies.

Ook ben je in de RT versie volledig afhankelijk van de aangeboden apps in de store en dus erg beperkt.

Wil je een volledig pc tablet hebben dus daarvoor ook geen RT versie, het eerder genoemde antwoord klopt ook niet het is geen update maar een DOWNGRADE en daarom ook goedkoper.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
-Dit antwoord klopt net zo min.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"persoonlijk zou ik zeggen altijd de windows 8 versie nemen ook op een tablet " Die mogelijkheid heb je helemaal niet. Als jij tablet X (met RT) wil kan je niet vragen om Windows 8 ipv Windows RT. Je zal dan tablet Y moeten kopen waar Windows 8 al op staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In essentie zeg je hetzelfde als, ik zou geen iOS maar OSX aanraden op een iPad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Windows 8 tablets Windows 8 Tablets zijn voorzien van Windows 8. Deze versie van Windows 8 is backwards compatibel waardoor je niet alleen applicaties uit de Windows Store kunt installeren, maar ook eigen software. Denk hierbij aan bijvoorbeeld specialistische bedrijfssoftware. Microsoft Office is niet voorgeinstalleerd en dient apart aangeschaft te worden. De Windows 8 tablets hebben een X86 chipset zoals Intel en AMD deze ook voor laptops ontwikkeld hebben. Hoewel deze zuinig zijn is de batterijduur doorgaans korter in vergelijking met Windows 8 RT tablets. Windows 8 RT tablets Windows 8 RT tablets zijn voorzien van Windows 8 RT. Deze Windows versie biedt de volledige Windows 8 ervaring en is tevens geoptimaliseerd voor het gebruik in combinatie met mobiele apparaten zoals tablets. Enkele functies zoals een extern bureaublad, Windows Media Center en backwards compatibiliteit van software zijn niet meegenomen in het pakket. De ARM chipsets in Windows 8 RT tablets zijn erg zuinig en tevens snel in- en uit te schakelen. Hierdoor kan je direct aan de slag. De compacte zuinige chips maken de tablets bovendien erg dun en licht http://www.tabletcenter.nl/category/198098/windows-8-tablet.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat wil je daar nou mee zeggen? Reageer eens inhoudelijk ipv met copy-paste en links
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het bewijs uit je eigen link dat je fout zit: De ARM chipsets in Windows 8 RT tablets zijn erg zuinig en tevens snel in- en uit te schakelen. Hierdoor kan je direct aan de slag Of wilde je beweren dat je windows 8 op ARM pocs kon laten draaien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat heb je mij nergens horen beweren ik heb alleen geschreven dat ik voor de windows 8 tablet zou gaan ipv de RT versie, de keuze is aan jezezelf dat er andere chipsets inzitten heb ik het niet over gehad. Maar ze bestaan gewoon wel windows tablets met volledig windows 8 er op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar ik stop met de discussie vind het wel leuk geweest :-(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
OS X op een ipad :3
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er worden hier duidelijk foute antwoorden gegeven.
Windows RT is geen uitgeklede windows 8, maar een compleet ander besturingssysteem (OS) Wat onder W8 kan kan niet met RT, RT kan alleen apps draaien uit de app store van MS, terwijl W( alle oudere programma's van 7, Vista en XP kan draaien (uitzonderingen daargelaten) wat met RT absoluut niet kan.
Windows RT is speciaal ontwikkeld voor apparaten met ARM-processoren en zal niet draaien op x86 hardware (lees iNtel en AMD processor gedreven apparatuur). Net zo min kan je een gewone Windows 8 versie draaien op een ARM-device.

Windows 8 draai je dus op je x86 desktop en laptop en daar kan je geen RT voor krijgen. Windows RT draai je op je ARM-tablet/hybride en daar kan je geen Windows 8(x86) voor krijgen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Grootste verschil voor een gebruiker is dus dat je op Windows 8 gewoon alle software kan draaien die je gewend bent (ook van oudere windows versies) en je met RT alleen nog maar de Apps kan draaien die in Apps store van Windows zitten. Dit zijn ook niet per see alle apps die je ziet als je via Windows 8 de apps store bereikt, de appmaker moet namelijk voor beide Windows een app compilen(uitschrijven naar besturingssysteem).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Windows 8 tablets Windows 8 Tablets zijn voorzien van Windows 8. Deze versie van Windows 8 is backwards compatibel waardoor je niet alleen applicaties uit de Windows Store kunt installeren, maar ook eigen software. Denk hierbij aan bijvoorbeeld specialistische bedrijfssoftware. Microsoft Office is niet voorgeinstalleerd en dient apart aangeschaft te worden. De Windows 8 tablets hebben een X86 chipset zoals Intel en AMD deze ook voor laptops ontwikkeld hebben. Hoewel deze zuinig zijn is de batterijduur doorgaans korter in vergelijking met Windows 8 RT tablets. Windows 8 RT tablets Windows 8 RT tablets zijn voorzien van Windows 8 RT. Deze Windows versie biedt de volledige Windows 8 ervaring en is tevens geoptimaliseerd voor het gebruik in combinatie met mobiele apparaten zoals tablets. Enkele functies zoals een extern bureaublad, Windows Media Center en backwards compatibiliteit van software zijn niet meegenomen in het pakket. De ARM chipsets in Windows 8 RT tablets zijn erg zuinig en tevens snel in- en uit te schakelen. Hierdoor kan je direct aan de slag. De compacte zuinige chips maken de tablets bovendien erg dun en licht http://www.tabletcenter.nl/category/198098/windows-8-tablet.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou je zelf even willen reageren ipv een link te posten. Wil je zeggen dat ik gelijk heb, of dat ik fout zit en waarom precies? Er zullen vast wel tablets zijn met Windows 8, maar daar kan je dus geen Windows RT opzetten. Dat was mijn punt. Jij doet alsof je een keuze hebt, die heb je niet, althans die heb je wel, maar dan moet je andere hardware kopen.