Start Windows misschien op onder MS-DOS?

Als Windows opstart (onder WinXP goed te zien, onder hogere versies minder) zie je een tekstvenster dat een DOS-achtige look heeft. Betekent dat dat Windows opstart onder DOS? Het zou best logisch zijn, omdat je in DOS ook kon overschakelen naar Windows.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onder Xp heb ik weleens een dos opstart scherm gezien. Hier werd een netwerkverbinding opgezet. Dit is uiteraard geen normale gang van zaken. Hopelijk bedoel je niet zoiets

Antwoorden (2)

Nee, windows xp start op in de kernel van windows NT. Windows 95, 98 en Me starten nog wel op in DOS. Windows 2000 was de NT tegenhanger van Windows Me
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het eerste scherm dat je bij opstart van een computer ziet is afkomstig van het BIOS,
het Basic Input Output System.
Het BIOS laat in het eerste scherm alle essentiele instellingen en parameters zien voor alle aangesloten en aanwezige periferie. (de zaken die in de computer als geheel in gebruik zijn en laten werken).

De layout van het BIOS scherm lijkt idd. op dat van MS-Dos maar is dat niet.
Het BIOS is een stukje vaste software dat ingebakken zit in de BIOS chip en een set van vaste instructies bevat.
Het scherm dat het BIOS produceert blijft maar enkele seconden staan, daarna begint het opstarten van het besturingssysteem.
Dat kan een Windows versie zijn maar ook ieder ander besturingssysteem dat compatibel is met de hardware van de computer.