Heeft MAC ook een opschoningsprogramma en op schrijfcontrole ?

Mijn IMAC doet raar, altijd een windows gehad en daar kon je gewoon schijfcontrole gebruiken waarbij je computer eens goed word opgeruimd. Heeft de MAC ook zo'n programma?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja zeker! Door data op de harddisk te plaatsen of weer te wissen, ontstaan net als bij de PC lege plaatsen en data door elkaar op de Harddisk. Daardoor gaat het opzoeken steeds langer duren. Zeker bij een grotere capaciteiten Harddisks van 1 of 3 Terra of groter...kan dat lang duren.
Heeft u een mechanische Hardisk aan boord van de Mac, dan is het zeer verstandig om af te toe een programma dit te laten opknappen, bijv. Drive Genius 3, StellarDriveDefrag,
iDefrag2, DiskTools Pro, TechTool Pro 6. Demo's van deze staan op: http://www.macupdate.com

Heeft u een SSD in de Mac, (geheugen chips) dan wordt het een heel ander verhaal. Deze chips hebben de mogelijkheid om zelf de Data die binnenkomt netjes tegen elkaar te schuiven. Of als er data verwijderd wordt weer opgevuld wordt
Met het programma 'Trim Enabler' kunt u dit opschuiven aan of uit zetten. Te downloaden op: http://www.macupdate.com
of GROTHS.ORG of Cindori software (Donate ware).
Bij een herstart na een paar uur zult u ontdekken dat u weer vrije ruimte op de SSD heeft.

Het gebruik van een SSD geeft mooie voordelen, de Mac start in 10/15 seconden op. Ook afsluiten gaat veel sneller!
De kans op een mechanische Harddisk crash is 0%
Data kan jarenlang veilig bewaard worden.
De wat oudere SSD's hebben nog wel last dat ze wat dichtslibben na verloop van tijd, de capaciteit wordt dan wel wat kleiner bij 'veel data wisseling'.
Maar de fabrikanten hebben dit volop in ontwikkeling. Ook de data (interface) overdracht wordt steeds sneller!
Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor je duidelijke antwoord!

Andere antwoorden (3)

je bent niet de enige het is bagger op het ogenblik geen idee wat er loos is net wel een flash update gehad
en i tunes 11 enzo
maar geef onyx eens de kans dat heeft het voor nu net bij mij ook aardig opgeknapt op hoop van zegen dan maar
capthavoc
11 jaar geleden
Het echte opruimen is bij de mac niet zozeer nodig. In tegenstelling tot Windows gooit de Mac niet overal en nergens bestanden neer en raakt je schijf ook niet gefragmenteerd!
Wat je wel kunt doen is: schijfpermissies herstellen.
Ga naar map programma's -> hulpprogramma's -> schijfhulpprogramma's
Daar vind je alle schijven en alle opties om schijven te controleren op fouten en eventueel te herstellen!
Verder kun je nog controleren of de schijven niet te vol zijn. Mocht wel zo zijn, verwijder dan eens wat oude applicaties, die je niet meer gebruikt. Of kijk een in je download folder, of je documenten, etc.

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik heb eens een keer ergens gehoord dat Mac defragmenteert wanneer hij op Stand-By staat. Ik kan helaas de link niet meer vinden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft u een SSD in de Mac? (geheugen chips)
Met het programma ‘Trim Enabler’ kunt u dit opschuiven aan of uit zetten. Te downloaden op: http://www.macupdate.com
of GROTHS.ORG of Cindori software (Donate ware).