Ik heb een oude laptop, wat is het snelste besturings syteem?

Ik heb een oude Dell Inspiron 5160.

Ik wil deze laptop graag een beetje nieuw leven in blazen met een fris besturingssyteem.

Dit zijn de specificaties van de laptop:
512mb RAM
Intel Pentium 4 Dual Core 2.8Ghz
1024x768 beeldscherm
30Gb harde schijf
Grafische kaart weet ik niet, hij laat hem niet zijn via dxdiag. waarschijnlijk een NVIDIA GeForce FX Go5200 - 64 MB

Ik weet dat de specs om te lachen zijn, maar wat is het beste besturingssyteem om hier op te zetten?
Gewoon maar Windows XP? Windows Vista/7/8 zal hij wel niet aan kunnen.

Of is er misschien een versie van een ander besturings systeem die hier goed op zou werken? Linux ofzo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Kort antwoord: Windows XP incl. het laatste servicepack is de beste keuze.

Lang antwoord:
Waarom? Je oude laptop voldoet niet aan de systeemeisen van Windows 7 en 8. Windows 7 vraagt al minimaal 1 GB aan Ram (zie link).

Windows Vista zou in theorie kunnen als je de home basic uitvoering hebt (zie 2e link), maar je kunt maar net aan de vereisten voldoen en met alle updates erbij en andere software die een beroep doen op je ram is het erg krap aan. Bovendien is Windows Vista nu niet het meest stabiele systeem van de 4.

Mijn advies zou daarom zijn om een goede schone installatie van windows XP te doen, deze helemaal te updaten en je instellingen zo neer te zetten dat hij is geconfigureerd voor optimale prestaties zonder alle toeters en bellen. Dan kun je nog een hoop plezier beleven aan je oude Dell.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
capthavoc
11 jaar geleden
helemaal mee eens +
je zou nog kunnen denken aan een extra 512 mb geheugen extra dus 1gig totaal meer is echt niet nodig
desnoods een 256 mb bankje erbij
kan je er echt nog veel plezier van hebben

Andere antwoorden (4)

uiteraard moet je kijken wat hij aankan. XP lijkt mij. Vista zou te zwaar zijn misschien... De vraag alleen is: wat wil je ermee? Linux kan, maar dan kan je niet zoveel als met een windows systeem... en ga je hem nieuw kopen of er meer aan klussen, da is het raadzaam hem weg te doen en een nieuwere te kopen...

Toegevoegd na 1 minuut:
ga je hem nieuw kopen slaat natuurlijk op de windows systeem cd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt met Linux minstens evenveel als met een Windowssysteem. Het werkt alleen net even anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in dat geval gewoon XP. Ik heb op deze pc ook nog steeds XP. ( alles wat ik koop werkt nog qua software) ;)
Als je eens een keertje met Linux zou willen spelen, dan adviseer ik je om Linux Mint te downloaden en op een CD te branden. Je kunt er dan voor kiezen om 'm live te proberen of om 'm op je laptop te installeren.

Het is in het begin misschien even zoeken voor iemand die thuis is in Windows, maar met een beetje Googelen kom je een heel eind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste antwoord volgens mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mint is misschien te lomp, dan beter kiezen voor Xubuntu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb Mint hier draaien op een 6 jaar oude laptop en ben daar niet ontevreden over. Ben wel benieuwd naar XUbuntu.
wow 2,8 ghz is dat echt zo bedoel je niet 1,8ghz ?
maarja linux is een licht besturingssysteem maar ik kan me voorstellen dat je windows wil, pak dan een zo oud mogelijke windows versie bv windows 98 maar kan me voorstellen dat je dat ook niet wilt dus kies van windows xp maar pak GEEN vista dan kun je nog beter windows 7 gebruiken

en 1 goede tip kijk als je bv van 512mb ram naar 1gb of 2gb kan kost niet veel en is makkelijk en ben je bang dat je iets fout doet kijk dan bijvoorbeeld als er een locale winkel is waar ze je hem erin zetten
veel succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uw dell is van oorsprong een Win Xp (home) machine.
Ik zou deze besturing ook gewoon aanhouden om de volle capaciteit te benutten.
Hij is tenslotte daarvoor gebouwd en de specs zijn niet echt dusdanig dat je Vista of 7 erop kan zetten.
Windows 2000 zou mischien ook een oplossing kunnen zijn.

Daarnaast heb je nog diverse Linux distro's die ook wel goed kunnen draaien, doch geeft het niet de garantie dat al je hardware hierin wordt herkent.

Een snelle machine is leuk, leuker is als ook alles werkt.
Vandaar dat ik u gewoon adviseer om Xp er op te zetten te samen met de bijbehorende service packs.

Als u toch nog een beetje meer plezier ervan wilt hebben dan zou u eventueel nog kunnen overwegen om uw ram wat te verhogen.
De 512Mb is afdoende, maar om Xp toch nog even wat "lucht" te geven zou ik eens kijken naar het hoogst mogelijke wat door het systeem word ondersteund aan geheugen.

In de bios zou u mischien ook nog iets kunnen winnen.
Mijn vermoeden is dat uw videogeheugen afgesnoept wordt van uw intern geheugen.
Vermoedelijk kunt u in uw bios de magere 64 Mb omhoog gooien naar 128 Mb, dit gaat dan wel tenkoste van de 512 Mb.

Dus mijn adviezen zijn;
Windows Xp ( inclusief service packs )
En even wat meer ram.
En natuurlijk even in de bios kijken naar het video geheugen.