Is Ubuntu de gebruikersvriendelijkste Linux-variant?

Of Edubuntu, of Xubuntu, of RedHat, of...
Zo had ik eens een balkje op de desktop per ongeluk uitgeschakeld in Ubuntu. Ik me een ongeluk zoeken hoe dat weer aan te zetten... Dat moet toch gebruikersvriendelijker kunnen.
(Je desktop is je gezicht naar de wereld toe - zorg er dan voor dat dat in elk geval makkelijk in elkaar steekt!)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik werk al jaren met Ubuntu, Debian, Mandriva, SuSE en nog wat andere smaakjes en ik heb totaal geen probleem met het vinden van de instellingen. Je moet denk ik ook een beetje in de logica van Linux komen. (Modulaire en Open opbouw i.t.t. Windows waar alles geïntegreerd en gesloten is.)
In ieder geval moet je weten dat er op een linux distributie verschillende Desktop/Window/Display Managers kunnen draaien. Standaard bij Ubuntu zit de GNome, deze interface vind ik zelf ook niet de handigste. Maar bij Kubuntu bijvoorbeeld zit standaard KDE, dat lijkt al weer een stuk meer op je vertrouwde Start-menu idee.
Het liefst werk ik overigens persoonlijk met lichtere managers zoals XFCE, FluxBox en IceWM omdat deze weinig bronnen gebruiken. Ze zijn overigens dan niet zo flashy en gebruiksvriendelijk. Dat is een beetje de afweging bij een display manager. Wil je veel toeters en bellen, makkelijk te bedienen of weinig bronnen gebruiken. Je kan 2 van de 3 criteria kiezen ;)

Overigens kun je onder je standaard ubuntu, zo de hele grafische omgeving omgooien door in een terminal als superuser het apt-get commando te gebruiken bijvoorbeeld:
apt-get install kde
Zal die even aan het downloaden / installeren zijn, maar heb je wel een andere desktop omgeving.
Keuze genoeg in ieder geval met Linux :)

De voornaamste toepassing vind Linux nog steeds als internet server OS, daarvoor boeit het natuurlijk niet wat voor display manager, aangezien een linux server meestal geen grafische interface draait ;)

Overigens ben je niet de enige die met dit verhaal komt, ik mag dit weekend ook voor iemand een Netbook ombouwen naar Windows 7 Starter, omdat de Linux die er op stond om dezelfde redenen niet beviel ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat is het. Maar ik deel je bezwaren. Ik heb Ubuntu er afgegooid na een aantal van dit soort ervaringen. Ik was meer tijd kwijt met het zoeken naar instellingen dan met werken. En dat terwijl Linux al 18 jaar bestaat. Elk halfjaar bekijk ik de nieuwste versie even, en keer dan weer snel terug naar m'n appeltje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is niet een gebruikvriendelijkste versie van linux. Het is voornamelijk afhankelijk van je eigen ervaring en waarvoor je je computer gebruikt. Wil je veel instellingen zelf kunnen bepalen of weinig, wil je iets dat op windows lijkt of juist niet. Misschien wil je wel een text based variant.

Ubuntu is wel een variant die door veel mensen (vooral mensen die niet heel veel weten van linux) goed te gebruiken is. Maar om te zeggen dat het de gebruiksvriendelijkste versie is gaat mij te ver.