Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is Ubuntu de gebruikersvriendelijkste Linux-variant?

Of Edubuntu, of Xubuntu, of RedHat, of...
Zo had ik eens een balkje op de desktop per ongeluk uitgeschakeld in Ubuntu. Ik me een ongeluk zoeken hoe dat weer aan te zetten... Dat moet toch gebruikersvriendelijker kunnen.
(Je desktop is je gezicht naar de wereld toe - zorg er dan voor dat dat in elk geval makkelijk in elkaar steekt!)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
694

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik werk al jaren met Ubuntu, Debian, Mandriva, SuSE en nog wat andere smaakjes en ik heb totaal geen probleem met het vinden van de instellingen. Je moet denk ik ook een beetje in de logica van Linux komen. (Modulaire en Open opbouw i.t.t. Windows waar alles geïntegreerd en gesloten is.)
In ieder geval moet je weten dat er op een linux distributie verschillende Desktop/Window/Display Managers kunnen draaien. Standaard bij Ubuntu zit de GNome, deze interface vind ik zelf ook niet de handigste. Maar bij Kubuntu bijvoorbeeld zit standaard KDE, dat lijkt al weer een stuk meer op je vertrouwde Start-menu idee.
Het liefst werk ik overigens persoonlijk met lichtere managers zoals XFCE, FluxBox en IceWM omdat deze weinig bronnen gebruiken. Ze zijn overigens dan niet zo flashy en gebruiksvriendelijk. Dat is een beetje de afweging bij een display manager. Wil je veel toeters en bellen, makkelijk te bedienen of weinig bronnen gebruiken. Je kan 2 van de 3 criteria kiezen ;)

Overigens kun je onder je standaard ubuntu, zo de hele grafische omgeving omgooien door in een terminal als superuser het apt-get commando te gebruiken bijvoorbeeld:
apt-get install kde
Zal die even aan het downloaden / installeren zijn, maar heb je wel een andere desktop omgeving.
Keuze genoeg in ieder geval met Linux :)