Hoe installeer ik een besturing systeem op een computer waar nog niets op is geinstalleerd?

Er staat dus echt nog NIETS op die computer. Hoe installeer ik een OS?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Installatie cd-rom erin steken.

Het beste antwoord

Ik maak uit je reactie bij 1 van de antwoorden op dat het een nogal oude PC betreft. PC's uit dat tijdperk konden vaak niet van CD opstarten. De eerste exemplaren van Windows 95 hadden naast de installatie-CD ook nog een diskette om van op te starten nodig. Na het starten vanaf floppy kon de installatie vanaf CD gestart worden.

Vanaf de site uit de bron kun je verschillende images van bootdiskettes downloaden.
Hiermee zou je dan kunnen opstarten en de setup vanaf de CD starten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

1. Zet in je bios de cd-rom als bootschijn
2. stop de cd met het OS erin
3. laat de pc de cd opstarten
4. volg de instructies op het scherm.

Toegevoegd na 26 seconden:
-schijn = schijf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor Windows OS werkt dat inderdaad zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dit stomme ding is gebouwd op windows 95...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor linux ook, als je het via een cd installeert.
Gewoonlijk door je BIOS in te stellen dat de PC van DVD/CD op moet starten en de installatieschijf van je OS in de PC te steken.
Je PC start dan van de DVD op i.p.v. van de harde schijf en start automatisch het installatieprogramma van het nieuwe OS om de boel te installeren.
Het BIOS kan je vaak instellen door tijdens het opstarten van je PC een knop in te drukken, heel vaak is dat F9, als het goed is wordt dat aangegeven tijdens het opstarten.
Als de boel aan het installeren is installeert het programma in eerste instantie een klein beetje. Het OS is nl. vrij universeel en voor verschillende zaken in je PC heb je specifieke drivers nodig.
Die worden verder opgehaald via Internet tijdens de rest van de installatie. Vaak.... is een besturingssysteem al een tijdje terug geschreven (ook de nieuwste) en zijn er de nodige updates nodig.
Da's vrij belangrijk en die kan je instaleren door in het OS wat dan al op HD staat voor de nodige updates te kiezen.

Da's globaal een beetje hoe je een Windows versie installeert.
Mocht je voor Linux gaan, dan gaat het ongeveer hetzelfde. Linux is echter totaal gratis en... ipv DVD/CD kan je die evt ook via een USB-stick installeren. I.p.v. je DVD als opstartstation te gebruiken moet je dan wel in het BIOS je USB-stick als opstartstation gebruiken.

Vaak heb je bij de keuze van opstartstations een volgorde, bijv. eerst van DVD en als daar geen opstartbare schijf in zit.... van HD.
Als het eenmaal geinstalleerd is kan je simpelweg de DVD of USB-stick eruithalen en hoort de PC van HD op te starten.
Wel is het handig om na installatie... je BIOS weer te veranderen zodat hij als eerste van HD opstart, doe je dat niet dan start hij wat trager op en zal hij bij een "startbare" schijf/stick daar mee opstarten i.p.v. HD.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien het een oude PC betreft kun je er waarschijnlijk het makkelijkst een linux distributie op zetten.
Als je daar de juiste voor uit kiest presteert ie netjes, met een grafische interface zoals windows ook altijd heeft.

Damn Small Linux staat er om bekend goed op oude computer te werken.

Op een windows 95 computer zul je wel geen USB 2 hebben, dus moet het via het CD station.

1. Zet via de BIOS je pc op "als eerste proberen op te starten van CD" (meestal kom je met esc in de BIOS, en anders de mededelingen op je scherm goed in de gaten houden.)
2. Download op een andere computer een iso van Damn Small Linux (DSL). http://www.damnsmalllinux.org/download.html
3. Lees je een klein beetje in in DSL http://www.damnsmalllinux.org/
4. Brand de ISO op een CD. Kies daarvoor een ZO LAAG MOGELIJKE SNELHEID anders kan het CD station van je oude PC de CD niet lezen.
5. Doe de CD in de oude PC
6. start de PC op
7. de PC gaat nu opstarten van de CD.

Mogelijk krijg je de keus om eerst met Damn Small Linux kennis te maken OF het direct te installeren.
Doe wat je wilt. Er zijn meer Linux distributies die goed met een oude PC overweg kunnen. Dus als je deze nix vindt dan zoek je een andere.

Succes.