Hoe krijg ik na herinstallatie van W-XP het geluid terug?

Gisteravond Windows XP opnieuw geïnstalleerd. Vanochtend bleek er geen geluid te zijn. Bij Apparaatbeheer staan 2 vraagtekens bij "PCI Device" en "Videocontroller (VGA-compatibel). Heeft dat met elkaar te maken?
Hoofdvraag -uiteraard-: hoe krijg ik het geluid terug?

Bvd, Hans

Toegevoegd na 1 dag:
Heb inmiddels van alles geprobeerd. De site van de firma van het moederbord gevonden: die levert geen enkele driver!
Verder Google andere sites gevonden waar de productnaam op voorkomt en het type en als je dan verder komt, blijkt dat je 30 euro moet betalen om drivers geïnstalleerd te krijgen.
Er zal dus niets anders opzitten dan teruggaan naar de winkel die dat moederbord heeft geplaatst (na malheur met een ander m-bord).
Dank in elk geval voor jullie tips en adviezen!
Hans

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je onboard geluid of heb je een aparte geluidskaart?

Het beste antwoord

De driver installeren voor je geluidskaart/onboard geluid is de oplossing. Zoek de fabrikant/type op van je geluidskaart of moederbord. Download de driver en installeer deze.

Daarnaast moet je even opzoeken wat je videokaart merk is en even bij AMD of Nvidia je driver downloaden.

Toegevoegd na 2 minuten:
In principe hoor je ook een CD gekregen te hebben van je moederbord/videokaart daar staan alle drivers op. Misschien heb je die nog in een la liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik heb geen CD gekregen. Maar ik ga met jullie tips aan de slag en op zoek naar de drivers. Dank!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even de pc kast openen om je moederbord naam/nummer te achterhalen is een goede tip. Misschien kan je dan ook zien of je een ATI of Nvidia kaart hebt. Misschien heb je nog een factuur van je pc met onderdelen, ook altijd handig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom kast open schroeven? Met Hwinfo kun je meestal precies zien wat er in je pc zit, even downloaden, installeren, draaien en uitlezen

Andere antwoorden (3)

Tegenwoordig zit het geluid bijna altijd geïntegreerd op het moederbord. Je zal dus op de website van de moederbordfabrikant moeten kijken om daar de drivers van je moederbord te downloaden.
Vaak zijn de downloads onderverdeeld onder:

LAN (netwerk)
Chipset
Audio / sound (die jij nodig hebt)
...en nog een paar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij je pc krijg je bijna altijd een cd vol met drivers en wat programma's kijk daar een op als die hebt.

Of gebruik windows update
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het al gelukt?

Kunt u anders even het type moederbord opgeven?
Het is zoizo te wijten aan een driver die niet geinstalleerd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het geuid heb ik intussen kunnen herstellen (door en driver van RealTek) Hartstikke bedankt voor jullie hulp en meedenken!
Hans