A) gewoon omdat het leuk is
B) omdat het gratis is
C) omdat het veel sneller is op oudere hardware
D) omdat het verschrikkelijk stabiel is
E) omdat er een heel actieve community is waarvan je gratis hulp krijgt bij problemen
F) je met dual boot en ook met virtual box gewoon je windows versie kunt blijven gebruiken
G) je eindeloos kunt blijven knutselen

Er zijn ook nadelen
Laatst kocht ik een nieuw printertje, maar had niet uitgezocht of daar Ubuntu drivers voor waren. Installatie onder Windows XP (er schijnen ook andere Windows versies te zijn) duurde 5 minuten. Onder Ubuntu 2,5 uur. Met hulp van een Roemeen. Aan de andere kant geeft dat ook weer voldoening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onbegrijpelijke min. Plus van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach een min van een arme anonieme geindoctrineerde Windows-junk ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
punt c klopt niet. Je hebt redelijk recente hardware nodig (ervaring)
Op de keper beschouwd moet je voor MS Windows veel handiger zijn dan voor Ubuntu om je computer soepel draaiend te houden. De illegaal gekopieerde applicaties maken het er ook al niet stabieler op. Ubuntu is wat mij betreft de doorbraak naar een stabiel Linux systeem dat in vrijwel alle opzichten de concurrentie met MS Windows aankan.

Mijn laatst gekochte computer was er een zonder besturingssysteem (veel goedkoper dan met een Windows geïnstalleerde) waar ik zelf Ubuntu op zette. Dat was een fluitje van een cent waarna ik meteen kon werken omdat automatisch mijn internetverbinding en huisnetwerk werden herkend en geïnitieerd en een groot aantal veelgebruikte applicaties, zoals Open Office geïnstalleerd. Nou ja, ik moest natuurlijk nog wel even mijn favorieten en mijn e-mailbestanden kopiëren maar ook dat was natuurlijk kinderspel omdat ik al met Firefox en Thunderbird onder MS werkte. En dat alles vanaf een gratis DVD-tje uit een magazine...

Inderdaad, niet alles aan soft- en hardware doet het, althans niet meteen maar zeker niet al te nieuwe printers den het eigenlijk altijd en voor vrijwel alle applicaties is een alternatief, zelfs voor de aansturing van mijn Garmin GPS-en (outdoor en auto). Mijn bankoverzichten doe ik tegenwoordig in Open Office Rekenblad. Eigenlijk net zo makkelijk als in C@ashflow, dat ik onder MS Windhoos gebruikte.

Ubuntu kan door volstrekte leken op computergebied worden gebruikt maar biedt evengoed knutselaars de gelegenheid om het systeem geheel naar eigen hand te zetten. Ben ik bevooroordeeld? Absoluut! Na een werkdag gedwongen knoeien MS Windows ben ik altijd weer blij om thuis weer vlekkeloos en veel sneller met Ubuntu te mogen werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
windows > /dev/null
+
Ik zou hem niet nemen alleen als je hem heel vaak gebruikt of als enige OS op je pc wilt hebben.

Ik had ook ubuntu met een Dual boot samen met windows 7 maar ik gebruikte ubuntu niet zo vaak en toen ging mijn windows egt heel langzaam. ( weet niet of dit komt omdat ik ubuntu niet heb gebruikt maar duidelijk wel omdat ik ubuntu heb geinstalleerd). Dus toen had ik hem er weer afgehaald en dat was dus effe uitzoeken.Maar na al het zoeken wist ik hoe het moest en het lukte.

Ik zou ubuntu dus niet nemen alleen als je dat als enige os op je pc wilt of je wilt hem op een pc gebruiken die al langzaam is... Op een snelle pc zou ik dit niet aanraden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Buntus zijn leuk als je internet en email doet, met wat tekst en zo, als je een fotohobby hebt, laat het dan achterwege. Bij mij lukte ook muziek opnemen en bewerken niet. Wel stabiel, maar dat is win 7 ook......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik gebruik Ubuntu al enige jaren en ben zeer tevreden, ik gebruik het omdat ik graag met de laatste versie van nieuwe software werk maar er het geld niet voor (over) heb om deze te kopen en het mij steeds meer tegen ging staan om illegale software te gebruiken.

Met linux heb je hier geen last van alles is gratis en legaal.
Ubuntu vind ik gewoon erg gebruiksvriendelijk.
wat toch prettig is ook al ben je "handig"...

Het al genoemde "printerprobleem"is idd het enige, ik houd hier voor nog steeds een dualboot (ms/xp) - puur en alleen om te printen - geen tekortkoming van linux/ ubuntu m.i. maar meer van de eigenwijze printerproducenten maar die gaan tzt vanzelf wel overstag als er steeds meer vraag komt naar printers met software voor linux.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook hehad maar je kunt er maar bepaalde software op draaien en ik vind het zelf er een beetje kinderachtig uitzien!

Gr Gebruiker71