Als je inderdaad bedoeld dat er een partitie D: op je laptop zit, en niet de CD/DVD speler, dan is dit, omdat de fabrikant ervan uit gaat dat je je eigen bestanden beter op een andere plek als C: kunt wegschrijven. C: is de windows-partitie, en die wordt per definitie enorm gefragmenteerd, doordat Windows nu eenmaal constant aan het schrijven is op C:Daarnaast : als het ooit misgaat met Windows, en we weten allemaal dat dat maar al te vaak gebeurd, kun je windows opnieuw installeren zonder dat je eigen bestanden verdwijnen, mist je natuurlijk de D: hebt gebruikt om je persoonlijke bestanden te bewaren. Je kunt de map "mijn documenten" of "documenten" met alle submappen tamelijk eenvoudig naar D: verplaatsen, en ik zou het ook aanraden. Ook je post map naar D: verplaatsen levert meestal meer voordelen dan nadelen op, dus doe dat ook maar. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Deze wordt door de laptop leverancier meestal aangemaakt en daar staan recovery software op. Indien het nodig is dat je een herinstallatie moet doen, heb je de software voorhanden.

Ik zelf heb een D-partitie aangemaakt omdat ik daar al mijn data op bewaar. Mocht het nodig zijn, kan ik eenvoudig de C overschrijven zonder me zorgen te maken dat ik belangrijke informatie zal verliezen. Veel mensen gebruiken de folder mijn documenten. Maar als je die vergeet te backuppen ben je het kwijt in geval van een herinstallatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een extra harde schijf meer veiligheid biedt. Toen mijn computer crashte en ik alles moest herinstalleren, wat ik blij dat ik zelf mijn foto's e.d. backupte op de D schijf. Tijdens de crash en herinstallatie gebeurde er niets met de D schijf, dus ik was erg blij dat die er op zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal is dit een extra partitie van 1 harde schijf, dit wordt aangemaakt om belangrijke bestanden te behouden bij een crash van je c schijf.

Het kan ook de cd/dvd speler/brander zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De D-schijf is ofwel bedoeld als recovery gedeelte, omdat er geen CD's mee geleverd zijn. Niet zomaar gebruiken: je verliest ook je data !!
Kan ook door de fabrikant zo zijn ingesteld, zodat je zonder problemen Windows opnieuw kunt installeren, zonder dat je data kwijt raakt. Let op: Dit geldt niet voor bestanden buiten de dokumenten map, zoals bijvoorbeeld de mail bestanden van MS Outlook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
recovery of het is je cd,dvd ,brander