kan het kwaad om een verwarming naast je koelkast aan te zetten?

ongeveer twintig cm van de zijkant vandaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
21.8K

Het beste antwoord

Ik zou het zelf niet gauw doen, de koelkast gebruikt energie om te koelen en daar komt warmte vrij.
Die warmte moet wel weg kunnen stromen anders wordt het in de koelkast warmer.

Sterker nog dan koelt ie niet meer, want er komt meer warmte dan dat dat ding koud kan laten worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Kwaad kan het neit behalve misschien voor de inhoud van je koelkast. De koelkast moet dan veel harder werken wat niet goed is voor je elektra rekening en wellicht zo hard dat hij neit voldoende meer koelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zeker niet goed om zo direct een warmtebron ernaast te zetten en kost ook meer energie voor de koelkast om te kunnen blijven koelen. Misschien kun je er een isolatieplank tussen zetten?
amc
14 jaar geleden
20 cm is niet zo heel erg ver.
Ik raad aan om de verwarming uit te laten staan dmv het kraantje op deze verwarming.

Mocht je de verwarming alsnog willen gebruiken dan zal de koelkast zijn warmte wel kwijt kunnen, maar deze past zich dan aan de omgevingstemperatuur aan. Hoe warmer het in zijn omgeving is des te meer hij moet koelen en daardoor meer energie verbruikt. Doordat de koelkast zich vaker en langer in het zweet werkt om de inhoud koel te houden zal hij daardoor wel ietsjes eerder slijten, maar dat is iets voor de lange termijn.

Ik vermoed dat het voor de inhoud van de koelkast geen problemen zal geven.

Toegevoegd na 6 minuten:
p.s. de warmte van de koelkast kan bij de ene via de zijkant zijn en bij de ander kan dat via de achterkant zijn. Bij de laatste optie verdwijnt te warmte via beide zijkanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je koelkast moet de warmte kwijt kunnen. Hoe hoger de omgevingstemperatuur is, hoe moeilijker dit gaat.
Als je koelkast dus naast een werkende verwarming staat zal je koelkast dus harder moeten werken, meer energie gebruiken en eerder slijten en in het ergste geval niet (goed) koelen omdat de koelkast de warmte niet goed kwijt kan.

Anders dan dat: nope...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het weinig problemen geeft, ten slotte heeft de koelkast van zichzelf ook een warmte element aan de achterkant, en dat zit maar op 5 cm. van de koelkast.
Mocht je helemaal op zeker willen spelen, plaats dan aan de kant waar de verwarming staat, een isolatieschild tegen de koelkast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een radiator gaat de meeste warmte naar boven.
Het zelfde effect treedt op bij de warmtewisselaar van je koelkast; beide apparaten krijgen koele lucht vanaf de vloer en verwarmen die waarna ze boven ontwijkt.
Als je verwarming niet teveel stralingswarmte geeft kan het geen kwaad, bovendien werken koelkasten vaak minder goed als ze in een te koude omgeving staan (minder dan 18 gC).
Als je twijfelt kun je er een isolerende plaat tussen zetten zolang die maar de luchtstroom naar de koelkast niet belemmert.