Mag je iets opeten wat je elders gekocht heb in de supermarkt?

Ik heb welleens een rol snoep o.i.d. voor mijn kinderen in mijn zak of tas zitten en soms geef ik ze dan een snoepje of wat ik dan ook bij mij heb, als ik nog NIET in de winkel sta. In de winkel zelf doe ik dat niet, ik denk vaak dat het niet mag als je IN de winkel bent, dat je iets consumeert wat ergens anders gekocht is, omdat je toevallig trek / honger hebt en iets moet eten en het dus niet kan laten... Maar er is nergens een regel of ongeschreven regel dat je niet iets eet wat elders gekocht is, in de supermarkt?

Maar mag dat wel? En wat kan zo'n winkelier dan doen als ie ziet dat jij iets eet wat niet uit die winkel komt, of wat uit die winkel lijkt te komen?

Toegevoegd na 2 uur:
dus niet alleen in het geval van kinderen, maar ook volwassenen... eigenlijk in geval van elke willekeurige leeftijd

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Winkelen
1.2K

Het beste antwoord

De enige manier om vergissingen te verkomen is vooraf melden bij bijvoorbeeld de balie dat je dit bij je hebt. Of een kassabon van het product (maar zelfs dan kun je nog verdacht worden van fraude, omdat je de bon in je tas kunt houden, maar een A merk artikel kun je natuurlijk overal kopen)

Maar het mag wel, want het artikel is jouw eigendom, dus tenzij er bij de ingang staat aangegeven dat je daar binnen niet mag eten en drinken, mag jij het gewoon opeten.

Toegevoegd na 2 uur:
Zelfs na de uitbreiding van je vraag blijf ik bij mijn eerste antwoord.

Er zijn geen vaste regels voor vastgelegd. Een winkel kan er voor kiezen om huisregels bij de ingang te plaatsten en daar in te zetten dat je niet mag eten en drinken binnen.

(dit kan ook d.m.v. de bekende sticker, ijsje met een kruis erdoor, frietje met een kruis erdoor, blikje met een kruis erdoor.

Dan moet je het dus ook niet doen. Zijn die regels er niet, dan mag het gewoon, maar voorkom gewoon misverstanden door van te voren aan te geven dat je iets bij je hebt wat je ergens anders hebt gekocht.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De meeste supermarkten gaan hierbij af op het vertrouwen van de consument. Je kunt gerust een snoepje uit je zak halen, dat is geen enkel probleem.

Je moet alleen niet met een zak chips naar binnen komen en die binnen op gaan eten tijdens het winkelen, dat is de enige ongeschreven regel die je hierbij kunt noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is een goeie vraag.
vooral met jonge kinderen moeilijk, lijkt me
iets wat je elders koopt/gekocht hebt, in een winkel nuttigen?
waarom zou daar iets tegen zijn, behalve dat het verwarring kan scheppen voor het winkelpersoneel ?

ik denk niet dat dat niet mág, veeleer lijkt het mij onhandig...
wanneer ik naar de markt geweest ben, nog een boodschap in een supermarkt doe daarna, ga ik eerst naar iemand toe van de winkel en toon wat ik in mijn tas heb...
ze zijn daar erg blij mee, ik ook :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een supermarkt mag dit wel, maar ik kan me voorstellen dat er in een kledingzaak moeilijk gedaan zal worden.

Als je in de supermarkt iets koopt voor onderweg, kun je best vragen of ze er een betaald-sticker op willen plakken. Als je 't stickertje op de verpakking laat, is er helemáál geen probleem.

Alleen een bonnetje van het product meenemen, zou ik niet doen.

Als in de AH gezien wordt dat jij bijvoorbeeld een croissantje aan het eten bent, met de verpakking nog in je handen, die van de AH (gebeurt weleens), dan zullen ze niks zeggen. Als ze zien dat je de verpakking niet aan de caissiaire geeft, kunnen ze, als je wegloopt, vragen naar de kassabon om te kijken of je voor de croissantjes hebt betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak wordt er bij de toegangsdeur een sticker op het raam geplakt met het symbool dat het verboden is binnen etenswaren te nuttigen (ik geloof een ijsje of zakja patat met een streep erdoor) dit staat symbool voor alle meegebrachte etenswaren, in principe dus ook snoepjes. Door het betreden van de winkel confirmeer je je dus aan deze 'huisregel'.
Nu zal iets kleins als een snoepje niet direct tot een probleem leiden hoor.

Overigens is in zo'n situatie mijn zoontje ooit eens bijna gestikt in een snoepje omdat ik druk met winkelen bezig was en niet in de gaten hade dat er iets mis was. Dus alleen al vanuit zo'n oogpunt zou ik het NIET doen!