Als een agent een waarschuwingsschot lost in de lucht, is de neerkomende kogel dan gevaarlijk?

Komt deze uberhaupt niet op het hoofd van de agent terrecht? Of bij iemand anders?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (7)

in princiwel natuurlijk, de kogel zal een maximale hoogte bereiken en dan vervolgens versnellen tot max valsnelheid, de kans dat 'ie iemand raakt is echter kleiner dat de jackpot van de Staatsloterij
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, de kogel wordt met een bapaalde snelheid omhoog geschoten en zal uiteindelijk aan snelheid verliezen. Op dit moment zal de kogel weer richting aarde gaan maar niet met de snelheid waarmee hij afgeschoten is. De zwaartekracht komt dan om de hoek kijken.. Door de weerstand in de lucht zal de kogel van zijn baan afwijken en dus ergens anders weer neerkomen.
De kogel zou best op iemand terecht kunnen komen maar nooit met de snelheid waarmee hij afgeschoten is. De snelheid zal lager liggen en dus niet zo snel iemand verwonden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in bijna alle situaties is dit een dynamisch verhaal waar de agent voortloopt en niet even naar boven kijkt waar zijn huls gebleven is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De luchtweerstand zal de snelheid van de neervallende kogel beperken, zodat deze niet echt een gevaar vormt (vergelijk met een voorwerp dat in het water naar de bodem zakt).
De mythe dat je door een cent van het Empire State building te laten vallen gedood kunt worden is dan ook onzin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is wel degelijk gevaarlijk. de kans dat de kogel iemand raakt is alleen niet zo groot.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De agent schiet niet recht maar schuin omhoog. Dus de kogel komt niet hoog en zal uiteindelijk neervallen.

Als hij recht omhoog zou gaan en dan naar beneden zou hij denk ik nog best hard aankomen.
Een knikker van een flat geeft ook een zeer dikke bult op je hoofd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn zeker verhalen van doden die zijn gevallen door een neerkomende kogel die eerder in de lucht was afgeschoten.

Het is je ook niet zo heel moeilijk voor te stellen.
De luchtweerstand van een vallend object is onder andere afhankelijk van zijn snelheid. Die snelheid wordt steeds groter, maar de luchtweerstand ook. Op een gegeven moment wordt de luchtweerstand even groot als de zwaartekracht en zal het vallende object zijn "terminal velocity" bereiken.

Deze terminal velocity wordt bepaald door de vorm en de samenstelling van het object, maar ook door andere minder voor de hand liggende oorzaken, zoals de spin (sommige kogels draaien rond), de luchtweerstand, en de temperatuur.

In ieder geval hoef je bij lange na niet van het meest ongunstige scenario uit te gaan om een vallende kogel dermate hoge snelheden te laten krijgen om ten minste ernstige verwondingen te veroorzaken.