Bestaat het vak 'geschiedenis' nog op de basisschool?

Volgens mij verdwijnen steeds meer vakken in het basisonderwijs, in mijn tijd (jaren '60) was geschiedenis zelfs leuk om te doen (en te weten), tegenwoordig weet de laatste generatie niets daar over. Andere vakken zijn bv erg achteruit gegaan, ik moet nu aan een 19-jarige uitleggen dat elke provincie een hoofdstad heeft en Amsterdam NIET de hoofdstad van Noord-Holland is! Ook tafels leren hoeft/gebeurd niet meer. Wat is hierbij de achterliggende gedachte als de lesuren gelijk zijn gebleven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het onderwijs is vreselijk achteruitgegaan. Er is een andere mensvisie: n.l. dat kinderen zelf wel zullen vinden wat belangrijk voor ze is, als je het ze aanbiedt. Ik ben het daar helemaal niet mee eens, en gelukkig komen er nu weer andere geluiden van mensen die terugpakken op het aanleren van zaken. De oudere generatie moet zaken overdragen, en dat gebeurt op de huidige wijze niet goed.
Je ziet het ook aan de vragen die op GV worden gesteld.
Zelfs opzoeken en selecteren wat belangrijk is en wat niet, wordt in het huidige onderwijs niet voldoende bijgebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ineke, volkomen gelijk!

Het beste antwoord

Ik denk dat ik zo'n beetje dezelfde school genoten heb als de persoon waar we het over hebben en ja, ik heb geschiedenis gehad en ja ook topografie heb ik gehad.

Alleen als topografie 3x per jaar aan de orde kwam was het veel, er wordt lang niet zoveel aandacht aan besteed als vroeger. Gelukkig heb ik mezelf een hoop bij geleerd en weet ik inmiddels dat Haarlem de hoofdstad van Noord-Holland is, ik denk dat dit per leraar/lerares verschillend is. De mijne hechte niet veel waarde aan topografie, wel aan geschiedenis!

De achterliggende gedachten is dat we rekenmachines hebben en daarom geen tafels meer hoeven te leren, prima toch? Jammer alleen dat we daardoor ook onze hersenen minder op de proef stellen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja hoor mijn kinderen hebben op hun basisschool nog gewoon geschiedenis les
En ook topo is een vast onderdeel, mijn dochter moet er 2 wekelijks toetsen over maken. Het begon met onze provincie, toen de provincies van heel NL en breid steeds verder uit, hoofdsteden van provincies, landen van de wereld en hun hoofdsteden, belangrijke wateren enz.

Toegevoegd na 18 minuten:
NB: Ze noemen het nu onder één noemer: Wereldoriëntatie, te weten:
Aardrijkskunde, Geschiedenis, Biologie en Natuurkunde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die 19 jarige heeft als het goed is wel gewoon die vakken gehad, ik namelijk ook (ook straks 19). Die jongen moet zich eens goed op zijn achterhoofd krabben met de vraag waar hij afgelopen jaren heeft gezeten met zijn gedachten. Zulke dingen moet je gewoon weten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze het op de basisschool niet hebben gehad, dan krijg je ze alsnog op de middelbare school.

In de eerste 3 jaar zit standaard aardrijkskunde, geschiedenis, techniek, Engels en Nederlands.
Dit ivm. het kennismaken van de vakken en om alvast een keuze te kunnen maken met profielen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet overal zo. Ik ben zelf 20 en heb gewoon de tafels uit mijn hoofd geleerd en ook geschiedenis gehad op school.
Maar goed, door bezuinigingen op het onderwijs, een failliet onderwijs systeem en zwakke lessen is het onderwijs niveau wel onwijs gedaald. Ik zit zelf nu op het HBO en we krijgen daar gemiddeld 10 (!) uur per week les waarvan een hoop hoorcolleges waarbij een PP presentatie wordt voorgelezen die ook intranet staat en nog meer van dat soort onproductieve lessen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog 2 kinderen op de basisschool, en zij krijgen gewoon nog geschiedenis.
Tot en met groep 4 (de vroegere 2e klas van de lagere school zeg maar) heet dat wereldoriëntatie, en omvat het algemene kennis van vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en natuur.

Vanaf groep 5 wordt het uitgesplitst in aardrijkskunde, geschiedenis en natuur, zij krijgen hiervoor ook aparte cijfers op het rapport. Tevens krijgen ze regelmatig een soort toets, waarvoor ze de stof zowel op school als thuis moeten leren. Dit thuis leren is ook een soort voorbereiden naar de middelbare school toe. Dus die 19-jarige die jij uit moest leggen dat Amsterdam niet de hoofdstad is van Noord-Holland, heeft deze kennis wel gehad, maar dit is weer weggezakt (zoals zoveel van de basiskennis) Mijn zoon in groep 8 krijgt een hele uitgebreide topografische kennis, waarbij hij bijv. ook alle gebergtes / alle belangrijke rivieren moet kunnen opnoemen en aanwijzen.

Wat de tafels betreft. ook deze moeten ze gewoon allemaal nog leren. Mijn dochter in groep 4 krijgt het zogenaamde tafeldiploma zodra ze alle tafels van 1 t/m 12 uit haar hoofd kan noemen. Ze beginnen met het opzeggen van de eindcijfers. Bijv. 4,8,12,16,20,24 enz. Daarna komt daar het x-dreuntje bij wat ze steeds sneller moeten kunnen opzeggen. Dus 1x4=4, 2x4-8, 3x4=12 enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kleine kruimel van 10 jaar krijgt gewoon geschiedenis en aardrijkskunde, alleen heet het nu ''wijzer door de wereld" en "wijzer door de tijd" (naar de methode die ze gebruiken). En daar hoort ook alle topo bij. Vorige week nog fijn alle wateren van Nederland zitten stampen met die guppy.
En reken maar dat ze de tafels uit hun hoofd moeten leren in groep 5...