Is er iemand al echt begonnen met het leren van de examens 2009?

Ik doe dit jaar Vwo examen 2009 en vroeg me af of er al iemand was begonnen met leren? Tips zijn altijd welkom!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het is twee jaar geleden dat ik examen heb gedaan. Vriendinnen van mij, waren in januari al begonnen met leren. Dit bleek uiteindelijk niet zo heel goed idee. Tegen de tijd dat de examens waren, waren ze kapot.

Aan de ene kant hoef je niet te vroeg te beginnen. Je hebt natuurlijk al heel wat kennis opgebouwd in die zes jaar.

Het is een goed idee om nu zo rustig aan misschien al wat samenvattingen te maken.
Ik raad je aan om half april zeker te beginnen. Ga geen hele dagen leren, als je in april begint.
Doe bijvoorbeeld elke dag een uurtje. Een ander vak.
Hoe meer je richting examen komt, hoe langer je per dag gaat leren.
Neem op tijd pauze!

Als je een hele dag alleen maar aan het leren bent, neem je aan het eind niets meer op.

Als het goed is, is er ook een speciale examensite. Kwestie van even googlen of navragen. Daar kun je nog verdere tips op vinden.

Ik wens je alvast ontzettend veel succes met leren en het examen zelf!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zelf doe ik het altijd de laatste weken. Dit omdat ik het dan nog weet op het tentamen. Als ik te snel leer dan weet ik het niet meer.

Maar als het vroeg leren voor jou werkt dan moet je het gewoon lekker doen :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je vroeger begint met leren, ben je het geleerde echt niet vergeten. Het is alleen op een andere plaats in je geheugen opgeborgen. Als je iets goed geleerd hebt en je hebt deze kennis nodig, is het een kwestie van even doorlezen en je weet het weer. Als je vroegtijdig begint met leren, heb je in de examenperiode meer tijd om je te ontspannen en dit komt de resultaten vaak ten goede.
Bij "last minute" leren maak je gebruik van je kortetermijngeheugen. Deze kennis is vaak ook maar korte tijd op te diepen.
Van kennis die er door grondig leren in zit, heb je je hele leven plezier. Als je het niet nodig hebt, laat je het zitten waar het zit, als je het wilt gebruiken is het weer in een mum van tijd paraat.
Aan jou de keuze!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een beetje flauw antwoord is dat je al jaren leert voor het examen. Maar om specifiek op je examens te richten dat is je eigen keuze om te weten wanneer je begint met leren. Bij mijn examens leerde ik pas heel kort van te voren uit het korte termijn geheugen. Iets wat bij mij goed werkt maar niet bij iedereen. Het ligt aan jouw stijl van leren om te kijken wat bij je past. Dat is iets dat je zelf moet leren om te kijken hoe je het beste leert. Lang van te voren, overlezen, samenvattingen maken, elke persoon leert anders. Wat wel belangrijk is om te weten als je voor je vroeg begint. Leer grondig. Je haalt de informatie zoals Ruth al zei uit je korte termijn geheugen. Kortom het overlezen volstaat niet. Je moet op dusdanige wijze leren dat het in je geheugen staat gegrift. Beste wijze is daarmee iets doen met de tekst. Oftewel samenvatten of iets dergelijks. Maar het is dus van jezelf afhankelijk hoe je leert.