konijn heeft rood oog, wat is dit?

Hallo,

Ik heb sinds een week een konijntje, ik heb deze op marktplaats gratis afgehaald. Deze mensen hadden een nestje gekregen terwijl dit niet de bedoeling was dus ze is gelukkig niet doorgefokt. Ik ga haar volgende week in laten enten. Maar nu zit ik dus met een knoop in mijn maag want ik kan de komende twee dagen de dierenarts niet bereiken. Mijn konijntje heeft altijd een licht rood randje op zijn ooglid gehad maar dat is nu alleen maar erger geworden. Ik ga dadelijk haar ook schoonmaken maar ik ben bang dat het niet alleen een oogontsteking is maar myxomatose.. ze is verder nog wel heel actief en heeft nergens last van, ze knijpt ook haar oogjes niet samen. Ze is wel pas 7 weken oud. Ik voeg een foto toe.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je eigenlijk met de zin: "Deze mensen hadden een nestje gekregen terwijl dit niet de bedoeling was dus ze is gelukkig niet doorgefokt." Nestjes die niet gepland zijn, gebeuren regelmatig bij mensen die twee konijnen tegelijk kopen, wat dan vaak broer en zus zijn.
In dat geval is er dus wel degelijk sprake van incest.

Antwoorden (1)

Je hoeft niet direct van het ergste uit te gaan, het kan ook zijn dat het oog geiritteerd is geraakt door een hooisprietje.

Je zou ook de oude eigenaren even kunnen bellen en vragen of hun konijnen ook dergelijke verschijnselen hebben.

Symptomen van Myxomatose bij het konijn

- lusteloosheid
- opgezette oogleden, neusbrug, anus en geslachtsorganen
- knobbels
- gezwollen, warme oren
- benauwdheid, neussnot en pussende ogen