Hoe leer ik goed Amsterdams praten?

Ik kom uit west Brabant en wil heel graag Amsterdams leren praten. Hoe moet ik dat doen/leren? Het liefste zoals dany de Munk ofzo dat lijkt me echt tof!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.1K
Computoon
10 jaar geleden
Volgens mij heeft Danny logopedie gevolgd om van het accent af te komen..
Amadea
10 jaar geleden
Dan moet je er gaan wonen, en je veelvuldig tussen de oorspronkelijke bewoners begeven. In een buurtcafé, op de markt, bij de kapper, en dergelijke. Daar hoor je het echte Amsterdams.
Poet
10 jaar geleden
Leer de liederen van André Hazes goed te zingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik als zoetermeerder (in de buurt van den haag) kan behoorlijk amsterdams praten. begon als geintje, frank de boer napraten, danny de munck en andré hazes liedjes zingen dat soort dingen. dan ga je het vanzelf over nemen. of kijk gooische vrouwen en dan martin morero, praat hem na en je hebt t zo te pakken;)

Antwoorden (2)

Ik kan je niet echt een Amsterdams woordenboek geven maar ik denk dat je hier al een heel eind mee kan komen:

aa = a of ao
ee = ei
l = lll
o=oi
s = sj
v = f
z = s
-je = ie
kunnen = kennen

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan in de bron ook kijken voor wat Amsterdamse uitdrukkingen en woorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Er is iets meer nodig om Amsterdams te praten dan een woorden boek.
Ik heb het idee dat je erbij wilt horen en niet met je Brabantse accent jezelf een 'outcast' wilt voelen. Als dat de reden is om Amsterdams te willen gaan praten moet je er niet aan beginnen. Je valt altijd door de mand en dat komt heel belachelijk over.

Amsterdam is een wereldstad en er worden zoveel verschillende talen en dialecten gesproken, dat het niet opvalt als je je eigen zachte 'g' produceert. Je zou je taal een beetje kunnen bijschaven naar ABN, dat valt minder op dan dat je raar Amsterdams gaat praten om in het potje te vallen.

Wat anders is het als je voor een rol in een toneelstuk Amsterdams moet leren spreken, maar ga dan op les bij een echte Amsterdammer die je zonodig kan verbeteren.